Lidl vil angribe markedet med nyt city-koncept

Lidl 11. sep 2017 -
This describes the image
Lidls topchef Dirk Fust (t.v.) og ejendoms- og udviklingsdirektør Mads T. Nielsen (i midten) vil speede op i antallet af nye butikker. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

I løbet af de seneste fem år har Lidl kun åbnet 12 nye butikker i Danmark, og det erkender Lidls top, er alt for lidt.

Derfor har adm. direktør Dirk Fust sammen med ejendoms- og udviklingsdirektør Mads T. Nielsen sat sig for at speede kraftigt op for kædens ekspansion, og frekvensen for nye butikker vil for alvor accelerere med udgangen af 2018.

Torsdag den 31. august åbnede Lidl sin seneste butik i Danmark i Frihedens Butikscenter i Hvidovre, kædens butik nummer 108 i Danmark.

Butikken husede en kort periode en Kiwi+ på 1.400 kvm., før kæden lukkede ned. Derudover har Lidl overtaget to tidligere Kiwi-butikker i København og Vejle fra Dansk Supermarked, fortæller Mads T. Nielsen.

Stort spænd
Lidls flagskibsbutik i Aabenraa er på 2.400 kvm., men kæden har også flere butikker omkring 800 kvm. Det store spænd betyder, at Lidl inden længe vil lancere et decideret city-koncept.

- Vi vil introducere det, når det er klart. Selvfølgelig ved vi, hvad vores kunder elsker ved Lidl. Det inkluderer vores bake-off, vores kødafdeling og vores mejeriafdeling, og det skal også passes ind i city-konceptet, siger Dirk Fust.

Den store forskel i butiksstørrelserne anser Mads T. Nielsen ikke for en stor udfordring, men en positiv udfordring.

- Vi bliver nødt til at være der, hvor forbrugerne bor. Selvfølgelig er det meget svært at finde en butik på 2.500 kvm. i København, men vi har nogle butikker af denne størrelse på vej. Vi har dog også mindre butikker på vej, og så tilpasser vi konceptet dertil, siger Mads T. Nielsen.

Fokus på Storkøbenhavn
Lidl i dag har ca. 20 butikker i Storkøbenhavn, men planen er at tredoble antallet af butikker i hovedstadsområdet over de kommende år.

Som Mads T. Nielsen udtrykker det: ”Vi vil vi gerne gøre det på to år”, men sagsbehandlingen betyder, at det godt kan tage mellem tre og seks år, fra Lidl først ser en egnet beliggenhed, til kæden byder velkommen i en ny butik.

- Vi siger ikke nej til en butik på 800 kvm., men vi siger nej til en butik på 400 kvm. Jeg tror, vi har 120 parkeringspladser ved butikken i Aabenraa. I København har vi flere butikker, der har en cykelparkering, men ingen p-pladser. De fungerer også glimrende og præsterer virkelig godt, siger Lidls ejendoms- og udviklingsdirektør.

Og ifølge Mads T. Nielsen er planen fortsat 10 nye butikker i år.

- Der har været en del år, hvor vi ikke har åbnet 10 butikker. De sidste fem år har vi åbnet 12 butikker i alt. Vi åbnede en del butikker de første år i Danmark og herefter kom en periode, hvor vi stort set ikke åbnede nye, fortæller Mads T. Nielsen.

Strategiplan på vej
Kort efter Dirk Fust ankomst til Lidl sidste år blev hver enkelt butik nøje gennemgået, hvorefter der blev udarbejdet en detaljeret plan over butikkerne for den næste måned, det næste år og fem år ud i fremtiden.

- Det er meget vigtigt for os, at hver enkel butik giver overskud. Måske ikke på kort sigt, men på længere sigt. For mere eller mindre hele vores overskud går til vores næste investeringer i Danmark, siger Dirk Fust.

- Vi har en plan for hver enkelt butik, vi har i dag, i forhold til moderniseringer. Vi vil udbrede vores koncept fra Aabenraa til vores øvrige butikker. Nogle butikker vil vi udbygge yderligere, mens der er andre, vi ikke kan udvide. Andre steder vil vi lave bedre parkeringsforhold. Vi har en opgave foran os i alle butikker. Og da vi ejer vores butikker selv, er der kun os selv til at betale regningen, forklarer Mads T. Nielsen.

I sit første interview med Dansk Handelsblad i november sidste år sagde Dirk Fust, at Lidl var parat til at investere minimum 4 mia. kr. over de kommende 5-10 år.

Og ifølge Lidls topchef er investeringsplanen ikke blevet mindre siden da.

Størstedelen af investeringssummen vil gå til etablering af nye butikker og moderniseringer, mens en stor bid også skal gå til at modernisere og udvide Lidls to centrallagre.

- Vi arbejder stadig på vores strategiplan, som færdiggøres senere på året, men vi har en ambition om at være en moderne logistikvirksomhed i Nordeuropa, og det betyder også, at vi vil investere i automation.

Lidl offentliggør ikke sin samlede omsætning i Danmark, og Dirk Fust vil derfor heller ikke løfte sløret for hverken omsætning eller overskud.

- Danmark er et af de lykkeligste lande i verden, og vi er også glade for vores resultat. Der er altid plads til forbedringer, men det er klart, at vores investeringer påvirker vores overskud. Vores strategi i Danmark er langsigtet, understreger Lidls topchef.

Opdateret 10. nov 2020