Lidl Tyskland viser sine leverandører
Discountkæden Lidl har taget det meget usædvanlige initiativ at offentliggøre navnene på de producenter, som leverer private label-produkter til kædens tyske butikker. Lidl angiver selv, at den er en af de første dagligvarekæder i verden, som har offentliggjort det, som branchen generelt opfatter som følsomme oplysninger.
I første omgang har Lidl dog kun offentliggjort listen over leverandører af kædens egne mærker for 2017. Baggrunden for at offentliggøre navnene på leverandørerne på koncernens hjemmeside er, at Lidl ønsker at styrke vilkårene for de ansatte hos leverandørerne og samtidig sikre, at leverandørernes produkter lever op til etablerede standarder.
Lidl oplyser, at man dermed ønsker at være mere bæredygtig og at skabe øget gennemsigtighed.
Når det gælder private label-sortimentet mener Lidl, at muligheden for at skabe en ansvarlig produktion øges, når det bliver mere synligt, hvem kæden samarbejder med.
– Det er vigtigt at kende vores samarbejdspartnere bedst muligt for at få en viden om, hvor og hvornår vores produkter er fremstillet. Samtidig ønsker vores kunder at vide mere om, hvordan vores varer fremstilles. Vi vil gerne imødekomme det ønske, og det sker i forlængelse af vores ambition om at blive mere transparente, siger indkøbsdirektør i Lidl Tyskland, Jan Bock.
To lister
Lidl offentliggør to lister over leverandører, én med fødevareproducenter og én med leverandører af tekstil og sko. Listerne over leverandører omfatter over 3000 producenter. Heraf er der et dusin danske virksomheder. Initiativet udspringer af Lidls politik for at skabe øget bæredygtighed.
Kæden ansporer alle sine leverandører til også at følge reglerne for god praksis for medarbejdere og at sikre minimumsstandarder i produktionen.
Det er forhold, som EU har søgt at fremme i en årrække, og Lidl har støttet i hele forløbet. Lidl oplyser, at man sørger for, at leverandører af nonfood-produkter jævnligt bliver inspiceret.
Det skal bl.a. sikre, at de ansatte hos underleverandørerne arbejder under ordentlige forhold.
I Tyskland ejer Lidl 3200 discountbutikker og har butikker i 20 europæiske lande.