Lidl tier om omsætningen i Danmark

Lidl 27. sep 2019 -
This describes the image
Lidl Emdrup omsætning i Danmark|Lidl tier om omsætningen i Danmark Ifølge Lidl selv går det bedre og bedre i Danmark. Foto: Lidl|Foto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Hvor stor en omsætning har Lidl egentlig i Danmark efter 14 år i landet? Det korte svar er, at det kun er centrale personer i Lidl, der ved det.

Den tyske dagligvarevirksomhed, der har Dieter Josef Schwarz som ejer, har nemlig gennem alle årene valgt ikke at offentliggøre et regnskab for den danske forretning, modsat eksempelvis tyskejede Aldi Danmark, som hvert år fremlægger sit regnskab.

Dermed er Lidl Danmark også den eneste dagligvareaktør, der ikke fremlægger regnskab herhjemme, og den praksis har Lidl tænkt sig at blive ved med.

Lidl Danmark, som er familieejet, er nemlig ikke lovmæssigt forpligtet til at offentliggøre sine årsregnskaber i Danmark.

- Det overordnede regnskab har vi valgt ikke at offentliggøre. Vi er en familieejet virksomhed, og vores regnskaber mener vi er et privatanliggende, siger Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl Danmark.

Store forskelle på omsætningsbud

I Dansk Dagligvarehandels prognose for 2028 udgivet af Retail Institute Scandinavia bliver Lidls markedsandel for 2018 estimeret til 2,9 pct., svarende til en omsætning på 3,3 mia. kr.

Hos den tyske analysevirksomhed LZ Retailytics estimerer man derimod Lidls danske omsætning sidste år til 820 mio. euro ekskl. moms - svarende til 6,1 mia. kr. - ud fra, at Lidl havde 120 butikker. Det butiksantal er Lidl dog først kommet op på i sidste måned.

Hvorvidt et af de estimerede tal flugter med virkeligheden, eller Lidls danske omsætning snarere ligger et sted mellem 3,3 og 6,1 mia. kr., ønsker Lidl Danmark - ikke overraskende - heller ikke at oplyse.

- Det ønsker vi ikke at kommentere på. Vi er en virksomhed i vækst, og vi oplever stigende interesse for vores produkter, siger Morten Vestberg.

Ifølge organisationen af danske revisorer FSR er årsregnskaber med til at skabe åbenhed over for virksomhedens mange interessenter, som blandt andet tæller alt fra leverandører, Skat og Erhvervsstyrelsen til medarbejdere og medier.

Læs også: Lidl-direktør: ”Vi arbejder konkret på et trecifret antal placeringer”

Hvad vil I tabe ved at gå ud at offentliggøre jeres regnskab?

- Ingenting, vi har bare valgt ikke at gøre det. Vi er jo åbne omkring mange andre aspekter af vores forretning. Vi er købmænd, og vi åbner ikke butikker, hvis der var nedgang. Det går bedre og bedre for Lidl i Danmark. Vi åbner flere og flere butikker, og vi stiger i diverse imageanalyser. Så fra mange forskellige kilder kan man aflæse, at det går i den rigtige retning, siger Morten Vestberg.

Tilbage i april 2016 fortalte daværende Lidl-topchef Finn Tang, at Lidl på fjerde år havde overskud, og at det i 2015 lå i underkanten af 100 mio. kr. Få dage efter udtalelsen var Finn Tang fortid i Lidl og fratrådt med øjeblikkelig virkning.

Efterfølgende var Lidls daværende kommunikationschef Rikke Brandes ude i flere medier for at afkræfte, at Finn Tangs afsked skyldtes, at han havde talt over sig om Lidls overskud i Danmark.

Opdateret 10. nov 2020