Lidl stepper op på dyrevelfærden i egen mælkeserie

Lidl 26. maj 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Lidl
  • Lidl er den første dagligvarekæde i Danmark med udelukkende trehjertede, økologiske mælk i eget mærke

Skrevet af: Søren Tougaard

Lidl tager nu endnu et skridt mod bedre dyrevelfærd, når hele kædens serie af Øko-basismælk i eget mærke senest fra uge 24 vil have den højeste dyrevelfærdsmærkning, nemlig tre hjerter.

Det drejer sig om de fire økologiske Engvang-varianter: skummet-, mini-, let- og sødmælk, der bliver produceret af Lidls mangeårige mælkeleverandør, Naturmælk.

Dermed sætter dagligvarekæden sig i førersædet for tre-hjertet mælk i Danmark, da al Lidls økologiske basismælk i eget mærke nu er på tre hjerter – som den første dagligvarekæde i Danmark, oplyser Lidl i en pressemeddelelse. 

Det er Fødevarestyrelsen (Miljø- og Fødevareministeriet), der står bag Dyrevelfærdsmærket sammen med en række aktører i hele fødevarekæden, heriblandt Lidl.

Dyrevelfærdsmærket består af tre niveauer, og Lidls Engvang-serie havde i forvejen to hjerter.

- Det er første gang, en dagligvarekæde udelukkende har mælk med tre hjerter i eget mærke i basissortiment, og vi er glade for at gå forrest for dyrevelfærden igen, ligesom vi har gjort flere gange tidligere. Dette er endnu et skridt i vores samlede indsats og konstante fokus på bedre dyrevelfærd. Samtidig støtter det op om vores generelle mål om at udbygge vores økologiske sortiment. Vores kunder viser med deres indkøb, at de går op i både dyrevelfærd og økologi, og det er en spændende udvikling, som vi konstant arbejder på at støtte op om, siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.

Forskellen mellem to og tre hjerter er arealkrav, ko og kalv-tid sammen efter kælvning, mælkefodring af kalvene samt adgang til græsareal. 

 

Opdateret 26. maj 2021