Lidl skifter stil i nye butikker
Præsentationen af varerne og den samlede butiks-oplevelse står i højsædet i Lidls første butikker i kædens nye internationale koncept.
- Det nye butiksformat på ca. 1400 kvm er udviklet for at imødekomme ændrede forbruger- og medarbejderbehov. Den nye butiksstørrelse giver mere plads til varerne og mulighed for at præsentere de forskellige varer bedre. Samtidig giver det kunden en bedre orientering inde i butikken, skriver Jan Ribbeck, som står i spidsen for Lidls internationale presseafdeling i en mail til Dansk Handelsblad.
Ifølge adm. direktør i Lidl Danmark, Finn Tang, kommer der ikke flere varer ind i de større nye butikker. Det er rammerne om det eksisterende sortiment, der bliver løftet.
- Det er ikke, fordi vi vil lave to forskellige butiksformater. Det er simpelthen mere rum, loftshøjde og indkøbsoplevelse, samt bedre plads i gangene, så man som kunde kan komme rundt, samtidig med, at medarbejderne arbejder, siger han.
Ud af en tidslomme
Lidls aktuelle opdatering af butiksudtrykket kan med tiden betyde et farvel til discountkædens velkendte signaturfarver, gul og blå.
- De blå og gule farver har nok været der i alle de år, Lidl har været der, og man skal selvfølgelig følge med tiden. Nu har man kigget på det hele i koncernen - også på, hvad kunden har af præferencer i 2015 i det meste af Europa. Og så skal der måske skrues på et par knapper for at gøre os mere tidssvarende, så vi ikke kommer til at hænge i en tidslomme, hvad angår interiøret, siger Finn Tang.
Ifølge Lidls danske direktør er det nu en langt mere diskret farve, der bliver brugt i det nye koncept.
- Der er et mere gråt interiør i de nye butikker. Nu er der ikke så mange af dem endnu, og der bliver stadig arbejdet på, hvad Lidls farver bliver i fremtiden. Men grå kunne være et godt bud, siger han.
- Vi har indtil nu haft meget mere fokus på arbejdet med selve varerne. Men varerne skal også have en slags "indpakning", der svarer til virkeligheden i dag. Og der har man fra koncernens side valgt at lave de første tiltag, som vi skal prøve af ude i Lidl-landene, siger Finn Tang.
Af Jesper Veber Knudsen
Foto: Lidl International