Lidl satser på 50 nye butikker i landets fire største byer
Den internationale discountkæde Lidls danske direktør, Dirk Fust, har aldrig lagt skjul på, at kæden har kæmpet med danskernes fordomme mod kæden som en "tysk harddiscounter".
Men det går stør fremad med kædens popularitet, siger Dirk Fust, da Dansk Handelsblad møder ham i butik nummer 127, der netop er åbent i Aalborg Øst.
- Regnskabsåret 2019/20 har været et af vores bedste år, hvad angår udviklingen i omsætning og kundestrøm i de enkelte butikker. Like-for-like-væksten på begge parametre var højere end i 2018/19. Men selvfølgelig kan man se på det samlede resultat, at vi i regnskabsåret har investeret 1 mia. kr., siger Dirk Fust og henviser blandt andet til et nyt højlager i Køge.
Han tilføjer, at en af de måder, man kan vurdere en kundernes tillid til en kæde på, er salget af private label-varer.
- Når vi ser på eksempelvis babymad, så er det et produkt, hvor folk ofte køber mærkevaren. Men vi oplever et stort og stigende salg af vores eget mærke. Sådan er det med flere af vores varer, siger Dirk Fust.
Ny butik i København
Sædvanen tro sætter direktøren ikke mange tal på kædens regnskab - eller markedsandele, men han vil gerne fortælle, at han forventer, at Lidl vil åbne flere butikker - ikke mindst i landets fire største byer.
- Jeg vil ikke sætte årstal på. Det vigtigste for os er, at vi åbner på de rigtige placeringer, så vores butikker giver overskud. Tempoet er ikke vigtigt, siger han og tilføjer, at kæden fortsat har planer om at åbne 10-12 butikker om året.
Målet er, at der i alt skal åbnes yderligere omkring 50 butikker i landets fire største byer, Storkøbenhavn, Aarhus, Odense og Aalborg. Ikke mindst i København skal der tryk på. Der har kæden i dag 18 butikker, og målet er på længere sigt at nå op på 60. Inden sommer åbner Lidl endnu en butik i København.
- En af vores udfordringer i København er, at forbrugerne siger nej til reklamer. Det er svært at lokke dem ind i vores butikker første gang. Dernæst er det dyrere at drive en butik i storbyen - blandt andet på grund af logistikken, siger Dirk Fust.
Mange i pipelinen
Lige nu er der fire butikker i Aalborg - inklusive Nr. Sundby. Der er ifølge ejendoms- og udviklingsdirektør Mads T. Nielsen plads til seks-syv Lidl-butikker i alt. I Odense er der i dag fem butikker, men plads til i alt syv-otte butikker. I Aarhus er der i dag kun fem butikker, men ifølge Mads Nielsen er der plads til yderligere mellem fem og ti Lidl-butikker.
- Vi har mange butikker i pipelinen og har også købt grunde, men der går typisk to til fem år at få en butik færdig. Vores mål i Danmark er fortsat ca. 200 - og vi nærmer os, siger Mads T Nielsen, der dog ikke vil sætte konkrete tal på pipelinen.
- Men det drejer sig om rigtigt mange, siger han.
Kæden åbnede i regnskabsåret otte butikker og samtidig er et højlager i Køge stort set færdigt.
- Vi er i gang med de første test, men det tager mellem otte og ti måneder at sikre, at det fungerer. Det skal være klar i 2021, siger direktøren.
Det varer heller ikke længe, før skovlen sættes i jorden til Lidl nye domicil i Aarhus.
- Vi regner med at kunne flytte ind i 2022, men som med alt andet byggeri, er det svært at forudsige med sikkerhed. Coronakrisen gør sagsbehandlingen længere på al byggeri lige nu, siger Dirk Fust.