Lidl sænker tempoet for butiksåbninger

Lidl 24. jun 2024 -
This describes the image
Foto: Lidl Risskov
  • Discountkæden har nu 165 butikker og stiler mod 200 i 2030

Efter et hæsblæsende første halvår i 2024 med åbning af nye butikker er Lidl på vej til at skrue ned for tempoet. Men det er stadig målet at ramme 200 butikker i Danmark i 2030.

Derfor vil den tyskejede discountkæde de næste seks år vende tilbage til sit udgangspunkt med seks til otte nye butikker om året i Danmark.

- Fra efteråret kommer vi retur til vores mere normale forløb. Da jeg kom til Danmark for tre år siden, havde vi 125 butikker og er nu på 160. Det har været en usædvanlig periode, siger adm. direktør, Jens Stratmann, Lidl, til Finans.dk.

De første af 20 planlagte åbninger i 2024 fandt sted i januar på Kongelundsvej i Kastrup og Chr. Bergsvej i Brande. 

This describes the image

Da Dagligvarehandlen.dk kort tid efter satte Lidls topchef i stævne var kæden nået op på 145 butikker.

- For os betyder 20 butikker, at vi vokser med 12-13 pct. i butiksantal. Så det er en kæmpestor opgave, der venter, sagde Jens Stratmann i et interviewet.

20 butikker overtaget fra Aldi 

I alt har Lidl overtaget 20 tidligere Aldi-butikker, hvilket bringer butiksnettet i den tyskejede kæde op på 165 butikker. 

Lidl ramte en milepæl en måned efter interviewet med topchefen, da kæden den 22. februar åbnede sin butik nummer 150 i Danmark. Det skete på Østerbro i København og blev den tredje Lidl i den københavnsk bydel.

Da Jens Stratmann blev topchef for Lidl Danmarks i sommeren 2021, havde hans forgænger Dirk Fust defineret målet om at få 200 butikker i Danmark senest i 2030.

Jens Stratmann kom til Danmark med på det tidspunkt 133 butikker fra en langt større salgsmaskine og organisation som salgsdirektør for Lidl i Sydtyskland med ansvar for ca. ti gange så mange butikker og hele 34.000 medarbejdere.

- Lidl er rigtig godt på vej til at blive danskernes førstevalg, og det er min klare ambition at fortsætte og udvikle strategien med et stort fokus på kvalitet i både service, butikker og produkter fremadrettet, sagde Jens Stratmann forud for ankomsten til Danmark.

Lidl Danmark har i de snart 20 år, som kæden har været i Danmark, hverken oplyst omsætning eller resultat. Som den eneste koncern på det danske dagligvaremarked fremlægger Lidl nemlig ikke et regnskab for sine danske aktiviteter.

Retail Institute Scandinavia har estimeret, at Lidl Danmark har en markedsandel på 4,3 pct. af det danske dagligvaremarked. Det svarer til en omsætning på ca. 5,5 mia. kr., når man medregner kædernes salg af nonfood.

Videns- og analysehuset spår, at Lidls markedsandel vil vokse til 5,5 pct. over de næste 10 år.
 

Opdateret 24. jun 2024