Lidl prikker til Aldi i kampen om åbne leverandørlister

Lidl 26. sep 2018 -
This describes the image
Aldi kæmper med et dårligt image blandt danske forbrugere. Det skal den nye PR- og kommunikationschef være med til at forandre. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

For nyligt offentliggjorde Lidl Danmark kædens ca. 650 leverandører, der producerer tøj og sko til kædens private label-serier for at skabe større gennemsigtighed.

Lidl offentliggør lister over leverandører

I et opslag på Linkedin gør ærkekonkurrenten Aldi dog opmærksom på, at kæden kom Lidl i forkøbet sidste år.

- Hellere en "Lidl" smule senere end aldrig. Kære Lidl. Vi blev inspireret af jeres offentliggørelse af listen over produktionssteder. Vi kom jer dog i forkøbet, da vi allerede i 2017 offentliggjorde vores leverandørliste, skriver Aldi med et glimt i øjet.

Lidl: Fokus på bolden

En pressemeddelelse fra Lidls tyske hovedkontor dateret den 10. januar 2017 viser, at Lidl var først i det interne tyske kapløb om at offentliggøre leverandørlister for tekstil- og skoproducenter.

Herefter er der foregået en del arbejde, før Lidl Danmark kunne offentliggøre leverandørlisten.

Men det handler ikke så meget, om hvem der kom først, pointerer Lidl Danmarks kommunikationschef.

- Det vigtigste er at have øjnene på bolden, og vi er da glade for, at Aldi har det på samme måde, siger Morten Vestberg.

Venter på de andre kæder

I en kommentar på Linkedin skriver Thomas Bang, vicedirektør for CSR, Marketing og Kommunikation i Aldi, at ansvarlighed er mere end fine ord og pressemeddelelser, og at han er stolt af at være ansat i en virksomhed, der lægger vægt på handling.

- Så venter vi kun på de resterende dagligvarekæder i Danmark, skriver Aldi i opslaget.

Overfor Berlingske har både Coop og Salling Group for nyligt afvist at gøre deres leverandørlister offentligt tilgængelig.

Hos Salling Group mener man ikke, det vil styrke forholdene på asiatiske eller mellemøstlige fabrikker, at navnene bliver offentliggjort, mens Coop henviser til, at man har et kontor i Hongkong, hvorfra det bliver sikret, at nonfood-varer bliver produceret under ordentlige forhold.

 

Opdateret 10. nov 2020