Lidl og Bilka genvinder plantebaserede priser

Lidl 6. nov 2023 -
This describes the image
Arkivfoto: Flemming Effersøe
  • De to kæder tog prisen som henholdsvis årets plantebasererede discounter og supermarked.

Skrevet af: Søren Tougaard

Lidl har for andet år i træk vundet prisen som Årets plantebaserede discountsupermarked ved Plant Food Festival i Øksnehallen, som blev uddelt af Dansk Vegetarisk Forening i weekenden.

Projektleder for plantebaseret økologi til detailhandlen, Plantebaseret Videnscenter, Marie Luja Rasmussen, var til stede ved prisoverrækkelsen og kom med følgende begrundelse for, hvorfor Lidl vinder prisen:

- Lidl vinder prisen som Årets plantebaserede discountsupermarked, da de differentierer på priserne på de plantebaserede produkter, andelen af plantebaserede kødalternativer og placeringen af de plantebaserede produkter ved siden af de animalske produkter, så det er nemt for forbrugerne at træffe et mere klimavenligt valg, men der er stadig plads til forbedring i form af at øge det økologiske sortiment.

Dansk Vegetarisk Forening har lavet sin store årlige plantebaserede supermarkedsundersøgelse, hvor de har undersøgt 12 supermarkeder og bedømt dem ud fra 122 parametre blandt andet størrelsen af udvalget, prisen, økologi og meget mere.

Indkøbsdirektør hos Lidl, Maria Lovecchio, er stolt over, at Lidl for andet år i træk vinder prisen som Årets plantebaserede discountsupermarked.

- Jeg er meget glad og stolt over prisen. Den er et bevis på, at vi de seneste år er lykkes med en bevidst strategi, hvor vi har profileret de plantebaserede alternativer i vores butikker endnu mere, hvilket også er et klart billede på, at vi ønsker at fortsætte med at udvide dette fokus, siger hun.

Bilka er urørlig på sortimentet 

I år igen har Bilka taget prisen som Årets plantebaserede supermarked med den højeste score – 83,3 point ud af 100 mulige – i undersøgelsen.

Det er femte år i træk, at Bilka vinder prisen. Bilka scorer især højt på, at butikkerne har et meget stort udvalg af plantebaserede produkter, herunder et godt økologisk udvalg, samt en god placering af produkterne og lave priser på mange basisvarer.

Marketingchef i Bilka Claus Frederiksen tog imod prisen på messen og siger om hæderen.

- Vi er stolte over at vinde prisen for femte år i træk. Vi arbejder hårdt på at have et bredt sortiment, der opfylder alle kundernes behov.

Vinderen af "Bedst-i-pris" blev også Bilka. Det er tredje gang, at Bilka vinder denne pris.

Netto og Føtex kommer ind på henholdsvis 2. og 3. pladsen.

På priserne var der en forskel på hele 137,74 kr. mellem det billigste og dyreste supermarked. Det er især på varer som økologisk tofu, hummus og falafler, at prisforskellen er størst, oplyser Dansk Vegetarisk Forening.  

 

Opdateret 6. nov 2023