Lidl øger øko-salget med 20 pct.
Mens det samlede økologisalg fra danske supermarkeder sidste år steg med 9 pct., har Lidl oplevet en vækst på 20 pct. i årets første fem måneder sammenlignet med samme periode sidste år.
Det skriver kæden i en pressemeddelelse.
Årsagen til stigningen i salget af økologiske varer skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, findes i de danske forbrugeres ændrede vaner under coronakrisen.
- Salgsudviklingen i 2020 er påvirket af pandemien, og vi har set en stigning i salget generelt, men specielt af de økologiske varer i vores butikker. Coronasituationen har gjort, at mange danskere har arbejdet hjemmefra over de sidste mange uger, og samtidig har det ikke været muligt at spise ude. Begge dele har inspireret folk til i stigende grad selv at kokkerere derhjemme, og tilsyneladende med ekstra fokus på gode, økologiske råvarer, siger Rasmus Pape i pressemeddelelsen.
Det er det blandt andet Lidls salg af økologisk kød, der har været stigende – men også salget af snacks og konfekture har været opadgående.
Ca. 15 pct. af varerne i Lidls sortiment økologiske.
Forbrugerrådet Tænk har to gange i 2019 kåret Lidl som vinder af pristjek af økologiske produkter blandt 12 dagligvarekæder i Danmark. Første gang vandt Lidl pristjekket for bedste økologiske frugt og grønt, og senest var det prisen for at være billigst og bedst på økologiske kolonialvarer.