Lidl nærmer sig supermarkedet
Ballonerne er gule, blå og røde, og det samme er det store logo, der hænger over Lidls nye flagskibsbutik i Aabenraa.
Men så er det også slut med de kendte Lidl-farver, der tidligere blandt andet prægede kasselinjen – og det i en grad, så man skal tænke sig om en ekstra gang efter at have passeret det store indgangsparti af glas og stål:
Er dette virkelig en Lidl?
[caption id="attachment_55423" align="aligncenter" width="1452"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Men ja. Lidl er i gang med supermarkedsficering, der med en helt anden kundeoplevelse skal øge markedsandelen fra et niveau, som Lidls adm. direktør Dirk Fust ikke vil sætte tal på.
Ændringen har blandt andet medført, at baldakinerne i den nye butik er grå med hvid skrift, der fortæller, hvor de enkelte varekategorier står – ved frostvarerne er en lille ”stjerne”, symbolet for frost.
[caption id="attachment_55421" align="aligncenter" width="968"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Derudover er det hævede loft hvidt.
- Det koster ikke så meget at fjerne loftet, men det giver en helt anden oplevelse, siger udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark Mads T. Nielsen, der kalder den nye butik for en hybrid mellem en discountbutik og et supermarked.
- Tidligere var discounttrenden, at butikkerne skulle være små, og varerne billige. I dag vil kunderne også have en oplevelse i discountbutikken, siger Mads Nielsen.
Kundetoilet og puslerum
Den første oplevelse, kunderne får i den nye butik, er en buet bagerdisk af lyst træ og glas. Bag disken står de bageovne, hvor medarbejderne varmer/bager kædens udvalg af bakeoff-brød og -kager, der er på ikke færre end 40 forskellige produkter. Kunderne tilbydes samtidig en kop varm kaffe fra en moderne kaffeautomat.
[caption id="attachment_55419" align="aligncenter" width="968"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Sammen med brødet er kædens udvalg af frugt og grønt, men i modsætning til en række af landets andre discountkæder har Lidl ikke trukket kødet helt frem i butikken.
- Vores udvalg er så stort, at det alligevel ikke kan være sammen med bager- og grøntafdelingen. Derfor står køleanlægget med kød langs væggen ned ad gangen. Men kunden kan få alt til måltidet på gang 1, siger Mads Nielsen.
I den bagerste del af butikken finder kunderne endnu en tilnærmelse til supermarkedet. Her ligger et kundetoilet med puslerum.
- Med denne nye og ambitiøse butiks-standard, hvor vi hæver både butiksdesign og shoppingoplevelse, vil vi dels fastholde vores vækstposition, dels stå for den mest moderne dagligvarebutik på det danske marked, sagde adm. dir. for Lidl Danmark, Dirk Fust, da han præsenterede butikken for presse kort efter åbningen.
Headset sparer skridt
Kæden ønsker ikke alene at gøre sig mere lækker for kunderne, men vil også være ”det første valg for medarbejdere”.
- Vi ønsker at have de bedste medarbejdere på markedet, og det kræver det bedste arbejdsmiljø, og derfor spiller forholdene for medarbejderne også en væsentlig rolle i vores nyeste butik-standard, siger Dirk Fust.
Blandt forbedringerne for medarbejderne er blandt andet personalerum på i alt 160 kvm., og derudover er lageret bygget op, så butikken kan modtage hele lastbillæs, der samtidig er pakket, så varerne kan køres direkte ind i butikken.
- Vi har effektiviseret, så medarbejderne skal kun skal have fat i varerne én gang. Derudover bærer alle medarbejdere nu et headset, så de kan kommunikere med hinanden uden at skulle gennem hele butikken. Det sparer dem for mange skridt, fortæller salgsdirektør Marcus Gustafsson.
[caption id="attachment_55417" align="aligncenter" width="1452"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
En ting har Lidl dog holdt fast i: Spotmarkedet, der nok har fået et desingmæssigt løft, men fortsat har en central placering ned gennem midten af butikken.
[caption id="attachment_55420" align="aligncenter" width="968"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]