Lidl løber med kampagneprisen ved Detailforum Awards
På en aften, hvor materialistkæden Matas blev aftenens store vinder ved Detailforum Awards 2020 var der også hæder til dagligvarebranchen.
Matas fik både hovedprisen - Detailforum Prisen - og titlen som Årets Omnichannel, mens den tyske discountkæde Lidl blev belønnet for kædens seneste imagekampagne #LidlOverasker.
Kampagnen har haft til formål at ændre kundernes opfattelse af Lidl på de parametre, hvor kæden ikke har fulgt med markedet. "Med kampagnen har Lidl formået at få danskerne ind i deres butikker og gjort deres discountfordomme til skamme," lyder det blandt andet som begrundelse for valget af kæden til Detailforums Kampagnepris, som uddeles for 10. gang.
Det er en priskomité bestående af bestyrelsesmedlem i Detailforum og tidligere direktør for KFI, Jesper Loiborg, Marketing manager for Frederiksberg Centret, Vibeke Qvist, adm. dir. for BOCCA, Morten Theil, adm. dir. for Marketsquare, Jens Thrane-Møller, Commercial Director for Danske Shoppingcentre, Eva Handest, Marketing direktør for Coop, Pia Niemann og adm. dir. for ICP, Per Nyborg, der har valgt at kåre Lidl til dette års vinder.
Pris til leverandør
Prisen for "Retail Entrepreneurship" gik i år til bryggeriet Mikkeller, som ifølge priskomiteen har "et helt unikt setup med ølsalg, restaurant, bar, løbeklub, salg af løbetøj og online butik."
Bryggeriet har tidligere haft et samarbejde med Coop-kæden Irma, mens kunderne også kan finde produkterne på Coop.dk. Mikkeller er i dag vokset fra et mikrobryggeri til en blomstrende forretning både i Danmark og det internationale marked med barer lige fra Danmark og Færøerne til Japan og Thailand.