Lidl har færre kvindelige butikschefer end andre discountere
Selv om Lidl har haft fokus på at rekruttere kvindelige butikschefer, er andelen faldet over de seneste tre et halvt år, mens kæden ellers er vokset fra 90 til 105 butikker. I dag er ca. 25 procent af Lidl’s butikschefer kvinder, oplyser kædens kommunikationschef
Rikke Brandes.
Tilbage i juni 2013, da Dansk Handelsblad senest opgjorde antallet af kvindelige butiks- og varehuschefer i dagligvarekæderne, var 29 procent af Lidls i alt 90 butikschefer kvinder.
I den forbindelse udtalte Rikke Brandes, at tallet var steget, fordi Lidl havde ekstra fokus på netop at rekruttere kvindelige butikschefer. Faldet i andelen af kvindelige butikschefer betyder, at Lidl fortsat er den discountkæde, der har færrest kvindelige ledere i butikkerne, når man ser bort fra franchisekæden Rema 1000.
Med 91 kvindelige butikschefer i kædens 220 butikker er Aldi uden sammenligning den dagligvarekæde i Danmark, der har flest kvindelige ledere.
Til sammenligning har Lidl 26 kvindelige chefer i 105 butikker.
Højere andel
Kiwi har ligeledes 26 kvindelige ledere fordelt på 103 butikker, hvilket altså lige nøjagtig betyder, at Kiwi ligger marginalt foran Lidl målt på andelen af kvindelige butikschefer.
Set i lyset af faldet i andelen af kvindelige chefer over de seneste tre et halvt år, vil
Lidl arbejde på at hæve andelen de kommende år.
- Det er lykkedes os at fastholde et stabilt niveau i andelen af kvindelige butikschefer,
men vi arbejder målrettet på, at andelen bliver endnu højere. Det gør vi blandt andet internt ved eksplicit at præsentere karrieremuligheder over for vores kvindelige butiksledere samt
at klæde dem på til at tage skridtet videre.
- Det er dog også vigtigt at sige, at vi i sidste ende altid ansætter ud fra kvalifikationer,
fortæller Lidls HR- og personalechef Sine Dolberg.