Lidl frygter monopol på skræddersyet reklame

Lidl 25. mar 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Discountkæden Lidl hører til blandt de relativt få kæder i dagligvarehandelen, som bruger Post Danmark til at omdele de ugentlige tilbudsaviser.
Sideløbende har Lidl siden sommer sidste år været tilsluttet Post Danmark-konkurrenten FK Distributions NejTak+-ordning, hvor den enkelte forbruger selv skræddersyr sin egen reklamepakke.
Lidl er dermed den eneste kæde, som benytter sig af begge de to store distributører her i landet.
Men kæden er ikke udelt tilfreds med situationen.
- Som vi ser det, er et Nej Tak+-system optimalt set ud fra et miljømæssigt hensyn. Men der kan være et potentielt problem i, at der pt. kun er én udbyder på markedet, hvilket i sidste ende kan resultere i højere priser for forbrugeren, siger Lidl Danmarks adm. direktør Finn Tang.
Uigennemsigtigt marked Andre kilder i branchen udtrykker sig mindre diplomatisk - men til gengæld anonymt - om FKs skræddersyede reklamepakker, som over 350.000 husstande nu har tilsluttet sig.
Der er især fokus på den omstændighed, at FK ejer alle oplysninger om, hvilke husstande der har tilsluttet sig ordningen - modsat Post Danmarks lister over Nej takhusstande, der er tilgængelige for alle.

Opdateret 10. nov 2020