Lidl er nomineret til dansk-tysk erhvervspris
Med prisen "German Company of the Year" hædrer Dansk-Tysk Handelskammer for femte gang en tysk virksomhed som har gjort sig positiv bemærket i Danmark.
I år er discountkæden Lidl med i opløbet om at vinde prisen.
Begrundelsen for, at den tyskejede virksomhed er med, er kædens strategi om at øge andelen af danske og lokale produkter.
Hvis et produkt i de danske butikker sælger godt, får Lidl i andre lande også mulighed for at få det i deres kampagner. Lidl Danmark skaber eksport for kædens danske leverandører og samarbejdspartnere til en værdi af ca. 200 mio. kr. om året. Dertil kommer, at danske producenter samlet eksporterer for ca. 800 mio. kr. til andre Lidl-lande gennem koncernens internationale hovedkontor.
De øvrige nominerede er finans- og teknologivirksomheden CHG-MERIDIAN med hovedsæde ved Bodensee i Tyskland og BASF, der er et tysk kemiselskab.
De tre bedste ansøgninger bliver præsenteret for en fagjyury, som sammen med en online afstemning blandt Dansk-Tysk Handelskammers netværk kårer vinderen.
Prisen tildeles et tysk selskab, der opfylder et eller flere af følgende kriterier:
- Ekstraordinær vækst i omsætning og/eller medarbejderantal
- Innovation, der beriger det danske marked
- Bemærkelsesværdige investeringer i Danmark
Handelskammeret kårer samtidig "Danish Company of the Year", som er en dansk virksomhed, som har ydet et særligt bidrag til de dansk-tyske erhvervsrelationer.