Lidl-ejer løfter investeringer efter vækstår

Lidl 2. jun 2016 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Den internationale discountkæde Lidls ejer, tyske Schwarz Gruppe, fortsætter sin vækst-stime.

Der er netop kommet friske omsætningstal for gruppens skæve regnskabsår 2015-2016, hvor der ifølge flere branchemedier er en samlet fremgang på 7 pct. til 85,7 mia. euro - 637 mia. kr.

Lidl står for hovedparten - 64,4 mia. euro, svarende til 479 mia. kr. - og den højeste vækst på 9 pct. Resten ligger i Schwarz’ lavprisvarehuskæde Kaufland.

Lidl oplevede tocifrede vækstprocenter i flere europæiske lande med Spanien, Tjekkiet og Østrig i spidsen.

Til USA i 2018

Den betydelige vækst får Schwarz til at hæve investeringerne fra 5,2 mia. til 6,5 mia. euro i indeværende regnskabsår. Det er ikke mindre end 48 mia. kr.

For Lidls vedkommende går størstedelen af pengene til endnu flere nye butikker og omstilling af eksisterende butikker til kædens nye og mere supermarkeds-lignende koncept.

Kæden forsikrer dog ifølge detailanalysevirksomheden IGD, at den fortsat holder sig til discount-modellen.

- Vi er en discounter, og det vil vi blive ved med at være. Vi vil skabe en ny og moderne købsoplevelse, men vi vil ikke opgive vores discountbutik-model, der baserer sig på et begrænset sortiment, enkle processer og gode priser, siger bestyrelsesmedlemmet Sven Seidl ifølge IGD.

Litauen bliver det nyeste Lidl-land til juni, mens både Serbien og ikke mindst USA får de første Lidl-butikker i 2018.

Opdateret 10. nov 2020