Lidl-direktør: ”Vi arbejder konkret på et trecifret antal placeringer”
Et halvt års tid efter, at Dirk Fust i foråret 2016 blev ansat som ny topchef i discountkæden Lidl, varslede han, at kæden ville fordoble antallet af butikker til omkring 200.
Dengang havde Lidl 105 butikker; om kort tid åbner kædens butik nummer 121 i Virum. Men på kædens tre ejendomskontorer er medarbejderne meget længere fremme.
- Planen er at åbne mellem 10 og 15 butikker om året. Men vi tænker langsigtet, og det betyder 15 år plus. Da jeg kom til Danmark, foretog vi den første urbaniseringsanalyse for at finde ud af, hvor i Danmark det er hensigtsmæssigt at åbne en Lidl. Nu foretager vi en sådan analyse hvert år, og derudover har vi årlige møder med ejendomsudviklere, siger Dirk Fust.
Han fortæller, at Lidl arbejder på flere end 100 konkrete placeringer.
- Det drejer sig om et trecifret antal. I modsætning til de fleste kæder ejer vi selv langt de fleste butikker og har kun få lejemål. Derfor ejer vi allerede grunde på en del af placeringerne. Vi sikrer os blandt andet gode placeringer i alle storbyer, siger Dirk Fust.
Nogle placeringer ligger dog i dvale i kortere eller længere tid, inden Lidl bygger på dem.
- Det har vi flere eksempler på i København. Her afventer vi, at de nye boligområder bliver færdige, så vi kan åbne, når kundegrundlaget er der. En anden faktor, som kan forsinke de planlagte åbninger, er en forlænget sagsbehandlingstid, hvilket vi desværre også oplever, siger Dirk Fust og understreger, at den helt rigtige placering er afgørende, når kæden skal åbne en butik.
Kæmper med image
- Det har medført, at vi endnu aldrig har lukket en Lidl. Det kan ske, at vi på et tidspunkt kommer til at flytte en butik, fordi et område har udviklet og ændret sig, men lige nu er der ingen aktuelle planer om det.
Han vil ikke sætte tal på kædens eller de enkelte butikkers omsætning, men siger, at sidste års regnskab viste, at Lidl Danmark er inde i en positiv udvikling.
- Den fortsætter ind i dette år. Det er klart, at der er forskel på, hvordan det går i de enkelte butikker, men som udgangspunkt er der overskud på driften efter ganske få år, siger Dirk Fust.
I regnskaberne for de enkelte butikker ligger ikke alene selve driften, men også poster som logistik, vedligehold og moderniseringer.
- Det betyder selvfølgelig, at dækningsbidraget svinger i butikkerne. Vi investerer efter behov i en butik hvert femte eller sjette år, siger Dirk Fust.
Kæden, der er ejet af Schwarz-koncernen, har i mange år kæmpet med fordomme på grund af sit tyske ejerskab.
- Nogle opfatter os stadig som en tung, tysk harddiscounter, og det er fortsat en af vores udfordringer - ikke mindst ved rekruttering af medarbejdere. Det er svært for hele branchen at få medarbejdere i flere lande i Europa, og det oplever vi også her i Danmark. En butikschef når dårligt at begynde i sin stilling, før han får et tilbud fra en anden kæde, så meget rift er der om de dygtigste medarbejdere, siger Dirk Fust.
Han tilføjer, at det handler om medarbejdere på alle niveauer.
- Vi gør meget for at fastholde vores medarbejdere. Vi er meget fleksible og tilbyder de medarbejdere, hvor det giver mening, både satellitkontorer og mulighed for at arbejde hjemmefra. Vi har også mulighed for at tilbyde folk en periode i udlandet. Lige nu er vores HR-chef eksempelvis på vores internationale hovedkontor i Tyskland, mens vores marketingchef er i England, siger han.
Vil være trendsætter
Når det kommer til at vinde kunderne, har kæden længe understreget sin danskhed med reklamer for et stort dansk sortiment. Senest har Lidl for otte måneder siden lanceret en serie af danske gourmetprodukter i samarbejde med michelinkokken Wassim Hallal.
I alt mellem 80 og 100 produkter fra kokken er konstant ude i butikkerne.
- De har solgt, som vi ventede. Nogle bedre end andre. Vi har været lidt udfordrede på, at ikke alle butikker har været lige gode til at gøre opmærksom på varerne med de rigtige skilte. Kan kunderne ikke finde varerne, sælger de selvfølgelig mindre godt, siger direktøren.
Produkterne skifter med sæsonen, og om kort tid kommer et stort udvalg af vinter- og juleprodukter på hylderne. Det sker nogenlunde samtidig med, at Lidl lancerer nye produkter med et mere internationalt tilsnit; nemlig specialoste fra hele Europa.
- Vi vil gerne væk fra begrebet harddiscounter og i stedet være smartdiscounteren, der skaber en ny trend. Kunderne vil have bedre kvalitet, og hele discountbranchen flytter sig, siger Dirk Fust.
Han understreger, at Lidl aldrig kommer så tæt på et supermarked, at butikkerne får en slagterafdeling.
- Det er ikke den vej, det går. Vi ved fra supermarkedskæden Kaufland i Tyskland, som Schwarz-koncernen også ejer, at det tværtimod bliver tiltagende populært med fødevarer, der er detailpakkede. Der er fødevaresikkerheden også større, siger Dirk Fust.
Han lover, at ostene ikke er de sidste nye specialiteter, der kommer i Lidl-butikkerne, men han vil ikke sige, hvad næste tiltag er.
- Konkurrencen i discountsektoren er hård, smiler han.
Læs også: Lidl har over 100 nye butiksplaceringer i støbeskeen