Lidl-direktør: Coronakrisen kan skabe nye digitale vaner

Lidl 25. maj 2020 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Der er nok ikke nogen i landet, som coronakrisen og alle dens følger ikke kom fuldstændigt bag på. Alligevel var dansk dagligvarehandel meget hurtigt ude med sikkerhedsforanstaltninger, der skulle gøre hverdagen tryg for både medarbejdere og kunder i butikkerne.

Således også Lidl, der straks fik installeret både håndspritdispensere, afstandsmarkeringer, skillevægge ved kassen og plexiglas ved kasserne.

- Men lige så vigtig er trygheden for medarbejderne i administrationen, hvor vi også har skullet sikre, at vi ikke fik lagt en kernefunktion ned, fordi alle blev syge på en gang, siger adm. direktør i Lidl Danmark, Dirk Fust.

Lidl valgte derfor valgt at dele medarbejdere i alle afdelinger op i teams, så de ikke kunne og kan smitte hinanden.

- Vi har lejet ekstra lokaler, udover de satellitkontorer vi i forvejen har i Kolding og Aarhus, for at kunne sikre at folk ikke sad så tæt sammen. Og selvfølgelig har mange arbejdet hjemme, siger Dirk Fust.

Han mener, at flere vil komme til at arbejde hjemme efter coronakrisen.

- Det kan være svært at måle medarbejdernes effektivitet, men vi har kunnet konstatere, at vores kundeservice har været mere effektiv, mens de otte til ti medarbejdere i afdelingen alle har arbejdet hjemmefra. I fremtiden vil de have den mulighed, hvis de vil, siger Dirk Fust.

Flere videomøder i fremtiden

Han mener dog, at nogle har brug for at mødes med kolleger, og derfor fortsat helst vil møde på kontoret.

- Jeg har selv med succes arbejdet både hjemme og på vores satellitkontor i Aarhus. Men jeg må sige, at jeg har stor respekt for de singleforældre, der har skullet klare både arbejde og børn, der ikke har været i skole, siger direktøren, der selv har to børn på henholdsvis ni og 11 år.

- Og de ville gerne følge med i, hvad jeg lavede på kontoret, mens de gik hjemme, griner Dirk Fust.

Han har netop deltaget i en seks timer lang videokonference sammen med topledelsen i de andre europæiske Lidl-lande.

- Det fungerede uden problemer; man skal bare have nogle regler for, hvordan det skal foregå. Jeg tror, at flere møder fremover vil blive afløst af videomøder og -konferencer. Hvorfor bruge to timer på at køre til et møde i København, når man kan mødes digitalt, siger Dirk Fust.

Han har ikke noget bud på, hvor lang tid de forskellige sikkerhedsforanstaltninger skal blive i butikkerne.

- Der er jo ingen, der føler sig generet af dem, så jeg tror ikke, der skal ændres noget foreløbig. Men vi følger myndighedernes vejledninger, siger Dirk Fust.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?