Lidl-butikschef Lars Thomsen: ”Vi tænker osten ud af boksen”

Lidl 30. aug 2017 -
This describes the image
||||||||| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|||||||||

Har du ikke lyst til at smage, lyder det fra salgsleder i Lidl i Thisted, Conni Birkebæk.

Hun står lige inden for døren i butikken og tilbyder kunderne smagsprøver på en hjemmelavet salat af hytteost og avaocadomos. Smagsprøver er måske ikke lige det, kunderne venter i en discountbutik. Men i Lidl i Thisted, er de mange stamkunder vant til at få tilbuddet om at smage hver torsdag, og turisterne synes, det er hyggeligt.

- Vi har på grund af vores bakeoff-afdeling alle et hygiejnekursus og må derfor gerne selv blande en salat i vores produktionslokale. Opskrifterne henter vi på vores website. De kommer fra Lidl Fit, siger butikschef Lars Thomsen.

Og netop smagsprøverne er en af årsagerne til, at butikken vandt Mejeriprisen 2016.

- Det handler om at tænke mejeri ud af boksen. Helt konkret at tage produkterne ud af mejerikøleren og præsentere dem for kunderne sammen med andre varer. Vores mål er, at der skal mejeriprodukter med i alle kundekurve, siger Lars Thomsen.

- Der er jo en eller anden form for mejeriprodukt i alle måltider, og mejeri er andet end ost og mælk. Is, sovs og snack som ostehapser for eksempel, siger distriktschef, Thomas Kamp.

Han var butikschef i butikken, da den vandt sidste år. Dengang var Lars Thomsen souschef.

På bordet står sammen med salaten, der serveres på butikkens egen baguettes, er tomater og avocadoer. I en lille køler bagved er hytteosten. Kvinden, der netop er kommet ind i butikken med sin kundevogn, takker ja og kigger samtidig interesseret på opskriften, der også ligger på bordet.

Lov til at bryde konceptet

Nu er butikken i Thisted igen nomineret i gruppen af discountbutikker.

- Skal man vinde, er man nødt til at gøre noget helt anderledes. Noget discountbutikker normalt ikke gør. I år er vi endnu mere banebrydende. Blandt andet har vi sat en ostekøler ind på vinreolen. Går der ikke politik i det, vinder vi igen, siger Thomas Kamp håbefuldt.

Under rundvisningen i butikken går vi da heller ikke mange meter uden at støde ind i et mejeriprodukt.

Allerede i forområdet er der jordbær, kammerjunkere og UHT-behandlet koldskål i samme kurv, og lige inden for døren er en køler med fabriksproducerede boller, butikkens egen baguettes fra bakeoff-afdelingen samt kryddersmør og ost.

- Når man opfylder kravene til de fi re søjler, som vores kædeledelse har fokus på: Friskhed, venlighed, renlighed og varetilgængelighed og i øvrigt leverer godt på nøgletallene, får man som butik mulighed for at eksperimentere ud over Lidls koncept for at udfordre lønsomheden. Gør man noget, der fungerer godt, ender det måske med at blive udbredt til alle Lidls 10.000 butikker, fortæller Thomas Kamp.

Ingen skal være udenfor

I grøntafdelingen ligger salattosten mellem peberfrugter og tomater, og ved bakeoff-afdelingen er en køler med blandt andet juice og skiveost.

- Vi overholder space, men der kan godt være andre varer ind i mellem dem, der skal være der. Det giver os et mersalg, og mens mejerikategorien er vokset med 2-3 pct., vækster butikken som helhed også år efter år, siger butikschefen.

Han har af den grund kunnet supplere medarbejderstaben med 70 ekstra timer om ugen de seneste to år.

- Det vigtigste er, at alle er uddannede, så vi arbejder effektivt. Det dur ikke, at den timelønnede medarbejder, der er i weekenden, ikke ved, hvordan afdelingen skal se ud. Det ville blandt andet betyde, at jeg skal gøre det om, når jeg møder mandag morgen, siger Lars Thomsen.

Personalegruppen har i fællesskab lavet en manual til både mejeriafdelingen og afdelingen med frugt og grønt.

- Alle skal være med. Ingen har lyst til at være udenfor, siger han. Alle butiksrutiner er skrevet ned i større eller mindre manualer.

- Med dem sikrer vi, at vi arbejdet ens og effektivt – og gør tingene rigtigt første gang. Selvfølgelig kan vi lave en fejl, men så er det vigtigt, at vi reflekterer over den. Arbejder man effektivt, er der også tid til det sjove, siger Lars Thomsen.

Han er uddannet i Coop og har været souschef i flere SuperBrugser. Derudover har han har gennemgået

Opdateret 10. nov 2020