Lidl afprøver testkoncept i ny Aalborg-butik

Lidl 27. maj 2020 -
This describes the image
|||||| Foto: Helle-Karin Helstrand|||Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|||

Til trods for at den store festivitas er aflyst på grund af coronakrisen, har en lang kø af mennesker samlet sig foran den nye Lidl-butik i Aalborg Øst allerede kl. 6.45 - et kvarter før butikschef Jesper Kjær Lund klipper det røde bånd.

Den østlige Aalborg-bydel omkring Tornhøj-centret har i årtier haft et dårligt ry, og næsten lige så længe har Aalborg Kommune haft fokus på området og dets beboere.

Nu er Tornhøj med mange nye og moderne lejeboliger dog forandret til uigenkendelighed. Også muligheden for at købe dagligvarer har ændret sig.

I det gamle Tornhøjcenter lå en Spar-butik. Købmanden er nu afløst af Netto, der åbnede en månedstid før jul, og i dag, 14. maj, kom Lidl også til - halvanden måned forsinket på grund af usikkerheden omkring corona.

- Det er en meget stor forvandling, der er sket i hele området, og vi har haft et rigtigt godt samarbejde med Aalborg Kommune og Himmerland Boligforening. Begge har gjort en stor indsats her, siger Lidls ejendoms- og udviklingschef Mads T Nielsen.

- Vi var spændte på, hvordan åbningen ville forløbe, når vi ikke inviterede til den sædvanlige festivitas; vi er glade for at se, at der løbende er kommet kunder hele morgenen.

Tester koncept
Som det gælder for langt de fleste af Lidls butikker ejer discountkæden selv butikken, der er energioptimeret med blandt andet solceller.

- Butikken har med sit salgsareal på 1286 kvm. en god størrelse for en Lidl, siger ejendomschefen.

Den er blandt de største af kædens butikker - kun overgået af butikken i Aabenraa, der er 1400 kvm.

Lige som kvarteret har ændret sig, er der langt fra den blå og gule Lidl, som danskerne stiftede bekendtskab med første gang for 15 år siden, til den nye butik, hvor helt nye elementer præsenteres for første gang.

- Vi er hele tiden i gang med at udvikle nye koncepter og tester flere elementer. Det er altså endnu ikke afgjort, om det er sådan, konceptet ender med at se ud, siger adm. direktør i Lidl, Dirk Fust.

Flere af elementerne testes lige nu også i Lidl-butikker i Vejen, Esbjerg og i den ældste Lidl på Frederiksberg.

Der er dog fortsat Lidl-butikker i de blå og gule farver.

- Vi mangler at renovere ca. 30 butikker; de første fem til ti styks tager vi indenfor det kommende år, siger Mads T Nielsen.

Fremhæver økologi
Kunderne mødes i indgangspartiet af en kaffeautomat samt et bord med to stole, og lige inden for døren til selve butikken er en stor bake-off-afdeling. Brød og kager er udstillet i høje, selvbetjente brødmontre af glas.

Mens andre kæder har valgt at pakke brødet ind, har Lidl i højere grad fokus på, at kunderne skal huske at bruge handsker.

- Vi har været i dialog med sundhedsmyndighederne og har fået at vide, at uindpakket brød ikke udgør nogen sundhedsfare. Vores test med at pakke brødet ind viser, at det ikke er afgørende for kunderne, om det er pakket ind eller ej, siger adm. direktør i Lidl, Dirk Fust.

Bake-off-brødet deler pladsen i begyndelsen af butikken med frugt- og grønt. Her tester Lidl blandt andet en reol, hvor økologien er samlet, som noget af det første kunderne ser.

- Det fungerer godt, at konventionelle og økologiske varer ligger sammen, når kunden skal vælge. Men vi har en udfordring med at få fortalt vores kunder, at vi har et stort udvalg af økologisk frugt og grønt, og nu vil vi undersøge, hvad der sker, når vi fremhæver økologien bedre, siger Dirk Fust.

Ved siden af økoreolen er en køler med convenienceprodukter, og efter den er en hel del frugt og grønt som noget nyt kommet på køl.

- Vi har haft frugt og grønt på køl på forskellige måder andre steder. Bake-off og frugt og grønt er sammen med kød strategiske afdelinger for os, derfor arbejder vi hele tiden med at udvikle afdelingerne, siger Mads T. Nielsen.

Ny vinafdeling
Over afdelingen hænger smalle blå ringe af træ, og de samme ringe går igen i vinafdelingen, hvor den blå farve er skiftet ud med en rød.

- De er et forsøg på at skabe en følelse, for det skal også være en oplevelse at handle i Lidl. Men samtidig tænker vi selvfølgelig i return of investment, og det er svært at afgøre, hvilken effekt sådanne ringe har på købet, siger Mads T. Nielsen.

En oplevelse skal det også være at komme i Lidls vinafdeling, der i denne butik er bygget op som en shop-in-shop i lyst træ. Sammen med vinen er også en række specialøl.'

- Vi ved, at vores vine er bedre, end kunderne tror. Bland andet har vi igen fået kåret en vin som testvinder. Nu har vi i alt 23 testvindere og god i test vine i vores sortiment, og vi har Richard Bampfield, der er Master of Wine, til at hjælpe os med at udvælge de bedste vine. Vi tester derfor nogle forskellige koncepter i håb om i højere grad at kunne overbevise kunderne om kvaliteten af vores vine, siger Dirk Fust.

Som en del af den nye vinafdeling er også en køler med hvidvine og rosévine.

- Så må vi se, om det får kunderne til at købe mere vin, siger Mads T Nielsen.

Lyst træ
I den nederste del af butikken - lige før pålæg og mejeri - er spotvarerne. Men i modsætning til de lange borde med spotvarer, der går på langs i hovedparten af kædens butikker, er reolerne her placeret på tværs.

- Vi håber, at vi på den måde kan udnytte pladsen til spotvarerne bedre, siger Mads T Nielsen.

En af de mest markante ændringer i butikken er de lyse træmakiser, der er hele vejen rundt over reolerne. I de fleste Lidl-butikker er markiserne i øjeblikket lysegrå, og kategorierne er skrevet med hvide bogstaver. I den nye butik er farven på bogstaverne sorte.

Det lyse træ går igen flere steder i butikken. Blandt andet er de kraftige spær under det hvide loft også af lyst træ.

- Det er de i de nye og nyrenoverede butikker, hvor det har været muligt. Det afhænger af, om der er boliger ovenpå. Er der det, skal spærene være af beton, siger Mads T Nielsen.

Det er endnu ikke fast besluttet, hvor og hvornår Lidl vil præsentere det endelige koncept i en butik.

- Men det bliver nok en gang sidst på året, siger Dirk Fust.

 

Lidl Aalborg Øst:

Butikschef Jesper Kjær Lund

Salgsareal: 1286 kvm

Antal ansatte: 21 - heraf tre timelønnede

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020