Lidl åbner i juni 20 butikker i USA
Den tyske discountkæde Lidl åbner den 15. juni sine første butikker i USA. Kæden lægger ud med 20 butikker, som inden for et år efter planen skal øges til 100.
Lidl etablerer sig i første omgang på den amerikanske østkyst.
Chefen for Lidl USA, Brendan Proctor, som har arbejdet for kæden i 17 år, siger, at Lidl er fleksibel til at tilpasse sig forholdene på det amerikanske marked, og at Lidl generelt har den fordel, at den drives effektivt og er god til at have skarpt fokus på forholdet mellem pris og kvalitet.
Med etableringen i USA og samtidig i Kina har Lidl kastet sig ud i en større internationalisering.
Lidls udfordring
For Lidl er udfordringen, at Europa er blevet for lille et marked, hvor kæden ikke længere kan hente nogen væsentlig vækst, lyder vurderingen fra det tyske fagblad, Lebensmittel Zeitung.
Der ligger en mulighed i at få kunderne til at købe flere kvalitetsvarer og dermed øge både omsætning og indtjening, men det er en besværlig vej for Lidl, vurderer bladet.
Derimod ligger USA åbent for Lidl, som ærkerivalen Aldi Süd gik ind i allerede i 1976. I dag henter Aldi Süd omkring 25 pct. af sin samlede omsætning i USA, hvor den nu har 1650 butikker.
For Lidl-ledelsen er det attraktivt at følge i Aldis fodspor, selv om detailhandelseksperter ikke er i tvivl om, at Lidl vil møde modstand fra amerikanske kæder, der vil forsøge at efterligne Lidl. Det spås derfor, at Lidl er nødt til at foretage nogle større justeringer i konceptet i stedet for blot at overføre det tyske koncept til USA.
Forbrugerne handler efter andre mønstre, ligesom forholdet mellem leverandører og distributører er anderledes end i Tyskland.
For de europæiske leverandører er historien om Lidls entré i USA en god nyhed. Selv om en stor del af varerne er private label, vurderer Lebensmittel Zeitung, at andre leverandører kan kæmpe om ordrer til at fylde 15 pct. af sortimentet ud.
Delikatesser fra forskellige europæiske lande spås at have gode muligheder, ligesom internationale mærkevareleverandører står til at øge samhandlen med salg i Lidls amerikanske butikker.