I Lidl skal unge vise ID ved køb af energidrik
Mens store dele af dagligvarehandlen oplever udfordringer med de aldersgrænser for køb af forskellige varer, der er fastsat ved lov - som blandt andet ved salg af medicin, tobak og alkohol, vælger Lidl nu at sætte endnu en aldersgrænse.
Fra på søndag den 30. september skal man være 16 år for at købe energidrikke i Lidls butikker. En pop-up besked ved kassen minder den ansatte om at spørge efter kundens alder og ID.
Med aldersgrænsen håber Lidl at kunne bidrage til en holdningsændring hos de unge, og man ser samtidig gerne, at andre i branchen følger eksemplet, lyder det fra kæden.
- Vi har været meget grundige i vores forberedelser, så butikkerne og personalet er parat til, at aldersgrænsen træder i kraft. Salget af energidrikke til børn og unge er steget markant de sidste år, og vi vil som virksomhed være med til at tage et ansvar. Ved at sætte en aldersgrænse på salget har vi taget stilling til emnet, og vi er meget positive overfor den debat, der er afledt af vores tiltag. Unges forbrug af koffeinholdige drikke er et kompleks emne, som skal tages alvorligt af forhandlerne af energidrikkene, men også af politikerne på højeste niveau, siger Lærke Skaksen, der er CSR-ansvarlig for Lidl.
Beslutningen er ifølge Lidl taget på baggrund af DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.