I de tyske kæder får man valuta for pengene

Lidl 14. dec 2015 -
This describes the image

Dansk Supermarkeds højprofilkæde Føtex skraber bunden i kampen om at fremstå som en kæde, der giver kunderne den kvalitet, de betaler for.

Det viser en undersøgelse, som konsulentvirksomheden Loyalty Group har foretaget blandt 3300 forbrugere, der blandt andet blev stillet over for postulatet ”Hos min dagligvarekæde får jeg værdi for pengene”.

Kun lidt bedre end Føtex ligger Brugsen. Dette til trods for at Coop på det seneste har sat prisen ned i flere af koncernens ”brugs-kæder” i håb om at ændre sit image som et dyrt sted at handle.

De to tyske discountkæder Aldi og Lidl ligger i nævnte rækkefølge i toppen efter fulgt af Rema 1000 og de øvrige discountkæder. Når discountkæderne ligger i top, skyldes det måske også, at forbrugerne samtidig har skullet tage stilling til udsagnet ”Min dagligvarekæde har konkurrencedygtige priser set i forhold til andre dagligvarekæder”.

Bilka, der en gang ”ville være billigst” ligger lige under midten.

Loyale kunder i de tyske kæder

Bilka har ændret fokus, mener seniorkonsulent og researchchef i Loyalty Group, Lars Jepsen.

- Bilka har i dag fokus på, at varehusene har alt under ét tag samt en relativ god service. Til gengæld kommunikerer kæden ikke prisen så skarpt mere som tidligere. Kun tre ud af ti går i Bilka for prisens skyld. Resten går efter det brede sortiment, siger han.

Han mener, at de tyske kæder ligger højt i kundernes vurdering af valuta for pengene, fordi kædernes kunder er yderst loyale over for de tyske koncepter.

- Aldi og Lidl skal kunderne ofte køre længere efter, fordi kæderne har færre butikker end Netto og Fakta. Det betyder, at de har valgt kæderne positivt til og har accepteret de tyske koncepter med alt, hvad de indebærer – og dermed også det stærkere fokus på lavpris-varemærker, som ikke mindst Aldi har, siger Lars Jepsen.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020