FK Distribution forhandler med nye kunder
PostNords farvel til omdeling af tilbudsog ugeaviser fra 1. januar 2018 kan betyde endnu flere kunder hos ærkekonkurrenten FK Distribution, der i dag er næststørst på markedet med en samlet omsætning på ca. 590 mio. kr. i 2016.
I en selskabsmeddelelse fra ejeren af FK Distribution, North Media, lyder vurderingen, at denne nye situation kan betyde, at nogle af Post- Nords kunder på markedet for omdeling af adresseløse forsendelser og ugeaviser vil vælge FK Distribution til at omdele deres ud-givelser.
FK Distributions adm. direktør bekræfter, at Lidl allerede valgte FK Distribution før PostNords udmelding, og at man har modtaget flere henvendelser, efter PostNord har offentliggjort sin exit fra markedet.
- Alle nye kunder har en positiv effekt på vores regnskab, og selvfølgelig er det positivt, at vi har fået en ny kunde (Lidl, red.). Jeg vil også gerne sige, at vi har fået en række hen-vendelser fra potentielle nye kunder, men jeg kan naturligvis ikke sige hvem, siger Mads Dahl Andersen.
Vil ikke udnytte situationen
Hos North Media oplyser man, at markedet for omdeling af ugeaviser og adresseløse forsendelser har været faldende siden 2010, og at denne udvikling givetvis vil fortsætte. Derfor er North Medias forventninger til 2017 foreløbigt uændret, der estimerer, at koncernen vil omsætte for 865-910 mio. kr. samt at EBIT før særlige poster vil udgøre -5 til -30 mio. kr.
Hos North Media har man dog ingen intentioner om at hæve priserne.
- Vi vil ikke udnytte situationen. Det vil være dumt. Vi har udsigt til at få en større volumen, så det vil vi selvfølgelig ikke gøre, lyder meldingen fra Mads Dahl Andersen.
Lidl skipper PostNord
Også Dagrofa må ud at finde ny distributør til tilbudsaviserne. Om PostNords udmelding i sidste ende kommer til at betyde højere priser, er dog alt for tidligt at vurdere på nuværende tidspunkt, mener Frederik Haarder, divisionschef for omkostningsvarer i Dagrofa.
- Vi er kede af, at Post- Nord har valgt at trække sig ud af markedet og er i gang med at diskutere, hvad det har af konsekvenser for vores forretning. Det er alt for tidligt at spe-kulere i, hvilke konsekvenser PostNords udmelding får for markedet generelt, siger han.
Hos Lidl har man allerede foretaget et sideskift efter at have været kunde hos Post- Nord.
- Vores kontrakt med PostNord udløb ved udgangen af januar, og vi valgte derefter at gå over til FK Distribution den 1. februar, så vores distribution fortsætter uforandret, fortæller Rikke Brandes, kommunikationschef hos Lidl, der ikke ønsker at kommentere på, om Lidls nye distributionsaftale er blevet billigere end under PostNord.