Farten går af Lidl i USA - og Tyskland
Der er ikke længere den samme eksprestogsfart på internationale discountkæde Lidls ekspansion og vækst, som kæden har været vant til de seneste år. Lidl er blevet den største kæde i Europa og står samtidig for hovedparten af omsætningen hos sin ejer, Schwarz-Gruppe, der nu er verdens fjerdestørste detailhandelsvirksomhed på en ny global liste fra revisionsvirksomheden Deloitte.
I det seneste regnskabsår, der gik frem til udgangen af februar 2017, havde Lidl opnået en imponerende omsætningsvækst på 9,5 pct. Men i det regnskabsår, der slutter om en god måneds tid, når kæden "kun" en vækst på 5-6 pct. til 105 mia. euro, skriver det tyske erhvervsmagasin Manager Magazin i en omfangsrig artikel om den privatejede og noget lukkede kæde. 105 mia. euro svarer til 782 mia. kr.
Amerikanske problemer
Men det ser alligevel ud til at være en særdeles svær opgave, som 39-årige danske Jesper Højer er kommet på som topchef i Lidl gennem snart et år - selv om der ifølge Manager Magazin ikke er forventninger til, at han kan udrette mirakler.
Helt i top blandt Lidls problemer står en tilsyneladende mislykket ambitiøs entre på det nordamerikanske marked, hvor det er gået langsommere end ventet med at få åbnet butikker. 47 er det foreløbig blevet til på ni måneder, hvor planen var 100 det første år. Og i 2018 kommer der kun 20 nye til, selv om Lidl har sat sig på 200 butiksgrunde.
De nyeste amerikanske butikker bliver også meget mindre - og billigere og mindre prangende - end de 2000 kvm. salgsareal, som de første Lidl-butikker i landet var på. Et uventet problem var bl.a. en strømforsyning, der fl ere steder i USA kan være ustabil, så butikkerne stod uden køling, lys og fungerende kasser. Nu får de alle sammen generatorer.
Manager Magazin udelukker ikke, at Schwarz-Gruppes dominerende topchef gennem mange år, Klaus Gehrig, kan ende med helt at opgive USA.
Tyske markedsandele
I det hele taget ser Lidl på mange områder ud til at vende tilbage til en mere omkostningsbevidst traditionel discount-stil end den, som Jesper Højers forgænger Sven Seidel stod for. Seidel blev fyret af Klaus Gehrig i februar 2017. Skulle den amerikanske misere ikke være nok, har Lidl samtidig tabt markedsandele hjemme i Tyskland. "Højer overtog jobbet i en svær konkurrencesituation - Aldi Süd og Nord investerede milliarder af euro i deres butikker og opgraderede sortimenterne massivt med mærkevarer, som Lidl havde gjort det under Sven Seidel. Virksomheden fra Neckarsulm (Lidl, red) mistede markedsandele i Tyskland i 2017", skriver Manager Magazin.