Discountkæde er klar til at sætte flere priser ned
Discountkæden Lidl har længe talt om at udvide sin markedsandel via et større butiksnet, nu er den internationale kæde også gået ind i den priskrig, hvor senest Føtex og Coop har kridtet banen op.
Lidl har i al ubemærkethed i løbet af sommeren sat priserne ned på en lang række dagligvarer, og det er ikke slut.
- Pris vil altid være et centralt tema i konkurrencen mellem dagligvarebutikkerne, og vi vil være billigst. Vi vurderer derfor løbende markedet og justerer, siger indkøbsdirektør i Lidl, Mikko Forsstrøm.
Det er både kædens egne varer og certificerede varer, der får en ny pris.
- Vi har sænket den faste pris på over 100 dagligdagsprodukter: kød, fisk, drikkevarer, pålæg, slik, kropspleje. En del produkter er vores egne mærker og derudover er nogle også certificerede som eksempelvis Fairtrade og MSC, siger indkøbsdirektøren.
En prisnedsættelse må ifølge indkøbsdirektøren ikke ramme kvaliteten.
- Vi kan også se, at der er en stigende interesse for, at kvaliteten tilsvarende er i top, og at varen er produceret på en bæredygtig og ansvarlig måde med de rigtige råvarer, og det ønsker vi selvfølgelig også at tilbyde vores kunder, siger Mikko Forsstrøm.
Ingen smertegrænse
Han kalder prisnedsættelsen ”en investering, som lønner sig i det lange løb”. Pengene kommer fra ”interne optimeringsprocesser”, men der skulle ikke være tale om reduktioner i medarbejderstaben.
- Nej, men vi arbejder konstant på at drive vores forretning smartere og mere effektivt, siger Mikko Forsstrøm.
Der er ifølge Lidl ingen grænse for, hvor langt kæden vil gå i en priskrig.
- Der er ingen smertegrænse. Vi vil tilbyde vores kunder de bedste priser og stræber efter at være de bedste og mest effektive på markedet – også selvom kampen om kunderne er hård i Danmark. Vi er kommet for at blive, og vi vil fortsætte med at udvikle os mod at blive danskernes foretrukne indkøbssted, siger han.
Lidl har i alt 115 butikker og meldte i 2016 ud, at kæden inden for en overskuelig årrække vil fordoble antallet af butikker.
Ifølge Retail Instistute of Scandinavia havde kæden i 2017 en markedsandel på 2,8 pct. og ifølge instituttets prognose vil Lidl i 2027 nå 3,5 pct.