Disccountkæden Lidl lancerer sundhedsunivers
Lidl fit hedder universet, der ligger på kædens Facebook-side med træningsvideoer og opskrifter.
I modsætning til slankeuniverser og strikse træningsprogrammer, er der i Lidl fit-universet ingen fastlagte skemaer og "nul-kalorie-opskrifter". Det handler udelukkende om gode fif og træningsøvelser samt sunde varierende madopskrifter, skriver kæden på sin hjemmeside.
Lidl fit er samtidig et univers, hvor kunderne kan deltage i konkurrencer, få gode tilbud og hvor følgerne kan dele gode råd med hinanden og interagere med kost- og træningsvejleder Birgitte Nymann.
Initiativet har været undervejs længe, men spiller godt sammen med det nye charter, som Lidl og flere andre detailkæder netop har underskrevet på opfordring af fødevareminister Dan Jørgensen, skriver Lidl i en pressemeddelelse.
Vil gøre det lettere at leve sundt
Fødevareminister Dan Jørgensens charter lægger op til, at dagligvarebutikkerne skal at tage mere ansvar for danskernes madvaner.
Butikkerne forpligter sig blandt andet til at gøre det nemmere at købe sundt. Et nyt sundhedsinitiativ fra dagligvarekæden Lidl følger løftet til dørs, skriver Lidl.
- Vi ved, at mange danskere gerne vil leve lidt sundere, men har svært ved at få det passet ind i en travl hverdag. Derfor er ambitionen med Lidl fit at vise danskerne, at det hverken behøver at være besværligt, tidskrævende eller dyrt at leve sundt, siger Lidls administrerende direktør Finn Tang og fortsætter:
- Som en seriøs spiller på detailmarkedet vil vi gerne gøre vores til, at det bliver nemmere for danskerne at træffe sundere valg, når det gælder kost og motion. Første skridt i den sunde retning var at erstatte slik og andre søde sager med sunde alternativer i halvdelen af vores kasselinjer. Responsen fra kunderne har været rigtig positiv, og det har vi nu valgt at bygge videre på.
Lidl fit ligger på kædens Facebook-side og i løbet af det første døgn har universet fået 1000 følgere.
Kost- og træningsspecialist Birgitte Nymann i front
Personlig træner og kostvejleder Birgitte Nymann, som har udgivet en lang række bøger om kost, ernæring, træning, motivation og stress, er med til at sikre fagligheden i Lidl fit.
Birgitte Nymann leverer blandt andet træningsvideoer og opskrifter til det nye livsstilsunivers.
Opskrifterne, som Birgitte Nymann har udviklet til Lidl fit, er alle baseret på helt almindelige fødevarer, som kan købes i alle Lidls butikker.
Sportstøj og udstyr
Som et led i Lidl fit-initiativet lancerer kæden også en ny serie af sportstøj og udstyr under kædens eget mærke Crivit.
Som ansigt for Crivit-serien har Lidl indgået aftale med den danske triatlet og verdensmester Camilla Pedersen, der i januar blev kåret til årets sportsnavn 2014.
Camilla Pedersen er kendt blandt mange danskere, som jernkvinden, der i 2013 overvandt en alvorlig træningsulykke og kæmpede sig tilbage i verdenseliten efter 19 dage i koma.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Lidl.
Adm. dir. for Lidl i Danmark, Finn Tang.