Detailekspert: Lidl har brudt med den strenge discountlinje
I september for 13 år siden åbnede Lidl sine første 13 butikker – i sidste uge åbnede butik nummer 117.
Ifølge Lidl Danmarks ledelse går det godt i alle kædens butikker, og der skal åbnes mindst 10 nye butikker om året.
Detailhandelsekspert og lektor på Aarhus Universitet Lars Esbjerg siger, at han også ser en kæde, for hvem det går godt.
- Og hvis det er korrekt, at de tjener penge i alle deres butikker, så er det rigtigt godt gået på det danske discountmarked, siger Lars Esbjerg.
Lidl er ejet af tyske Schwarz Group, og regnskaberne for den danske del af Lidl er ikke tilgængelige. Adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust, vil ikke sætte tal på hverken omsætning eller indtjening.
Kæden har endnu ikke måttet lukke en butik i Danmark, og en af Lidls styrker er ifølge Lars Esbjerg, at butikkerne får en god placering fra begyndelsen.
- Konkurrenterne på discountmarkedet lukker butikker. Hele Kiwi-kæden lukkede, og både Aldi og Fakta lukker butikker, fordi de ikke er profitable. Det skyldes, dels at de på et tidspunkt havde så travlt med at åbne butikker, at de også byggede på mindre gode placeringer, dels at man ikke har været hurtig nok til at modernisere sit butiksnet, siger Lars Esbjerg.
Fordi Lidl har relativt nye butikker, mener Lars Esbjerg, at Lidl overgår flere af de andre kæder med sine store, lyse og indbydende butikker, der samtidig er pæne og rene.
- Der er som regel mange mennesker i butikkerne. Lidl rammer sin målgruppe, de prisbevidste, med lave priser og en relativ god kvalitet. Det er ikke underligt, at de har en høj loyalitet, siger han.
Kan ikke slå Rema 1000
Lars Esbjerg er imponeret over den seneste placering, som kæden har fået i BrancheIndex Dagligvarer fra Loyalty Group. Der ligger Lidl på en andenplads og haler ind på Rema 1000 i toppen.
Han tror dog, at kæden vil have svært ved at overhale Rema 1000.
- Rema 1000 står stærkt med den lokale købmand, der nok står tydeligere i lokalområdet end en butikschef i Lidl. Derudover har kæden været rigtig god til at positionere sig med slogans som ”discount med holdning” og afskaffelsen af flerstykstilbud. I det hele taget en god ansvarlighedspolitik, siger Lars Esbjerg.
Han mener, at Lidl sortimentet via emballagen ”lugter langt væk af discount” med undtagelse af den nye WH-serie med lokale fødevarer.
- De lokale produkter i det nye samarbejde med Wassim Hallal er meget spændende. Kæden forsøger at skille sig ud fra markedet og bryder med den strenge discountlinje, den ankom til Danmark med. Det bliver virkelig interessant at se, om kunderne vil betale det, de varer koster, og om serien kan trække nye kunder til, siger Lars Esbjerg.
Han mener dog, at kæden som sin største udfordring i forhold til resten af discountmarkedet har sin tyske oprindelse.
- Der er virkelig tale om et commitment, når Dirk Fust har lært at tale dansk. Det er dog også nødvendigt for ham, når han skal kunne kommunikere med medarbejderne ude i butikkerne. Men Lidl Danmark føler sig nok selv en smule mere dansk, end kæden bliver opfattet af forbrugerne, siger Lars Esbjerg.