Danske kunder giver Lidl overskud

Lidl 14. apr 2016 -
This describes the image
Adm. direktør i Lidl Danmark, Finn Tang, har fået den tyske kæde solidt placeret i dansk dagligvarehandel og gør nu klar til at udbygge kædens position. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Henrik Denman

10 år, 100 butikker og en indtjening på lige under 100 mio. kr. Sådan ser regnestykket nogenlunde ud, når den nu afgående direktør for Lidl Danmark, Finn Tang, gør status over sin tid i kæden.

Finn Tang har været med hele vejen siden den tyske detailgigant, der er verdens tredje største dagligvarekæde, lagde de første planer om at indtage det danske marked.

Han betegner Lidls resultater som tilfredsstillende.

– Lidl er en privatejet virksomhed og behøver derfor ikke at offentliggøre regnskabet. Men jeg kan da oplyse, at Lidl Danmark på fjerde år har overskud, som ligger i underkanten af 100 mio. kr.

Han fortæller med stor entusiasme om de tiltag, Lidl i Danmark har taget for at skabe en stadigt voksende kundestrøm i butikkerne, og for at differentiere sig fra de mange konkurrenter i discountsektoren.

– Vi har haft fremgang på alle fronter i de 10 år, konstaterer han.

Dansk ekspansion

Han betegner Danmark som et af Europas mest konkurrenceprægede markeder inden for discount. Her har Lidl fået godt fat i markedet, og den position skal udbygges.

– For at øge image og kendskabsgrad yderligere anser Lidl antallet af danske butikker for at være afgørende, og derfor fortsætter den danske ekspansion, siger Finn Tang og tilføjer:

– Vi skal ikke nødvendigvis vente de næste 10 år på de næste 100 butikker.

Mødet med de danske kunder var for 10 år siden præget af en vis skepsis, fordi mange danskere anså Lidl og Aldi for at være indbegrebet af tysk lavpris med anderledes udseende butikker og fremmede varer og mærker, som den danske forbruger var ubekendt med.

Differentierer sig

Siden starten har Lidl i Danmark arbejdet målrettet på at skubbe til den opfattelse hos danskerne. Samtidig har man søgt at differentiere sig fra konkurrenterne.

Som noget helt nyt har Lidls danske hovedkontor i Kolding indledt et samarbejde med den danske sommelier Rasmus Amdi Larsen, der har styret vinkortet på nogle af landets bedste restauranter, og som skal sikre kunderne udsøgte franske vine i butikkerne til overkommelige priser.

Selv om Lidls egne mærker fylder godt i sortimentet, har Lidl gennem årene udvidet udbuddet af danske varer. I lavsæsonen udgør de danske varer omkring 30 pct., i højsæsonen når andelen op på omkring halvdelen af sortimentet.

– Vi indgår et langvarigt samarbejde med danske leverandører. Vi produktudvikler sammen med danske leverandører, og resultatet er varer, der også finder vej ud til Lidls øvrige butikker uden for Danmarks grænser.

Danske produkter

Inden for frisk brød valgte Lidl tidligt at gå nye veje. Kæden var den første discountkæde herhjemme, der fik friskbagt bake-off brød i alle butikker. I dag har butikkerne omkring 40 bake-off produkter.

– Vi laver vores eget sortiment målrettet de danske forbrugere. Vi samarbejder med danske producenter, og vi udnytter koncernens indkøbere i andre lande. Det er et stærkt differentieringspunkt for Lidl, siger Finn Tang, der samtidig fremhæver, at kernen i Lidls sortiment er kædens egne mærker.

Samarbejdet med lokale producenter bliver i nær fremtid mere synligt for kunderne i butikkerne. Lidl står for at introducere konceptet En bid af Danmark, som inden sommerferien ventes at omfatte 35-40 lokale produkter.

– Lidls konkurrenter på det danske dagligvaremarked har lige nu intens fokus på værdien af egne mærker og private label-varer, og der er ingen tvivl om, at de danske mærkevareproducenter går en hård tid i møde med at bevare positionen over for supermarkedskædernes egne mærkevarer. Lidl har i en årrække haft en væsentligt større andel af egne mærkevarer i sortimentet, og man er derfor den udbyder, der står bedst rustet til den kommende tids ændrede konkurrencesituation, siger han.

Bæredygtighed

Madspild er også på dagsordenen i Lidl, hvor man har givet kunderne mulighed for at forlænge deres køb. Når kunden benytter sig af et af butikkens tilbud, kan hun vente med at gøre ekstra brug af tilbuddet til hun har brug for det. På den måde kan tilbuddet strækkes over to uger, og det skal give mindre madspild.

Kæden har for nylig lanceret seks manifester, der gør kunderne i stand til at foretage bæredygtige indkøb. De seks manifester skal give kunderne mulighed for at orientere sig om kædens holdning til bæredygtige indkøb af kakao, kaffe, te, fisk og skaldyr, palmeolie og animalske produkter.

Lidl har også en ambition om at gøre de fremtidige butikker bæredygtige. Man vil bygge videre på erfaringerne fra butikken i Valby, der åbnede for et år siden, og som var den første dagligvarebutik herhjemme, som er Leed Gold-certificeret og dermed er en af de grønneste dagligvarebutikker i Europa.

 

LIdls planer

Lidl vil sætte endnu mere fart i ekspansionen på det danske marked.

Kæden vil investere i nye butikker, og Lidl sigter mod at kunne finde de rigtige beliggenheder og få byggetilladelser til 50-60 nye butikker i Danmark inden for de kommende år.

Lidl vil intensivere udviklingen af egne mærkevarer i samarbejde med danske producenter.

Kæden vil også give plads til et større udvalg af nonfood-serier inden for f.eks. sportstøj og –udstyr, haveredskaber, køkkengrej og hverdagstøj.

Opdateret 10. nov 2020