Dannebrog skal overbevise skeptiske Lidl-kunder

Lidl 21. dec 2020 -
5 min læsetid
This describes the image
||| Fotos: Ulrik Samsøe Figen|Foto: Ulrik Samsøe Figen|OLYMPUS DIGITAL CAMERA|Foto: Ulrik Samsøe Figen

Hvad gør man som butikskæde, når man gerne vil overbevise forbrugerne om, at kædens butikker og varer er danske, selv om man har en tysk ejer?

Man benytter selvfølgelig Dannebrog.

[caption id="attachment_93663" align="aligncenter" width="300"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]

Og det er netop, hvad tyskejede Lidl har gjort i sit nye butikskoncept, som kædens danske ledelse netop har præsenteret i Viby J.

Mens Lidls ældste butikker er præget af blå og gule farver, er baldakiner og reoler af lyst træ i det nye koncept. Kunderne navigeres rundt i butikken af store sorte bogstaver på de lyse baldakiner. Ind i mellem, når kundernes opmærksomhed skal rettes mod et tilbud, afløses de sorte bogstaver af røde.

Rundt omkring på baldakinerne er det danske flag, formet som et hjerte.

Det nye koncept eller dele af det er blandt andet testet i Aalborg, Vejen, Esbjerg og på Frederiksberg i København, og inden året er omme, vil det være gennemført i 35 af 133 butikker. Forventningen i kæden er, at man når helt i mål næste år.

Den hidtil største investering

Ifølge Lidls danske topchef Dirk Fust lægger projektet beslag på en god bid af kædens samlede investeringer i Danmark på en mia. kr. om året.

– Vi planlægger at investere en mia. kr. i år, og det gør vi også i fremtiden. Nu er vi klar med vores lager i Køge, og selvfølgelig investerer vi nu en stor part i butikkerne, siger Dirk Fust, der ikke vil sætte tal på, hvad det koster at omstille en butik til det nye koncept.

Lidls salgsdirektør Anders Frydendahl siger, at "det med afstand er den største investering i butiksnettet i Danmark til dato".

Lidl offentliggør ikke sit regnskab, men i foråret sagde Dirk Fust i forbindelse med åbningen af en ny butik i Aalborg Øst, at “regnskabsåret 2019/20 har været et af vores bedste år, hvad angår udviklingen i omsætning og kundestrøm i de enkelte butikker. Like-for-like-væksten på begge parametre var højere end i 2018/19”.

[caption id="attachment_93666" align="aligncenter" width="300"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]

Mindst 200 butikker

Modernisering af butiksnettet stopper ikke Lidls ekspansionsplaner.

- Vi skal ikke op på samme antal butikker, som nogle af vores konkurrenter, men jeg forestiller mig, at der i Danmark er plads til i hvert fald 200 Lidl-butikker. Jeg vil dog ikke sætte årstal på, for det er svært at forudsige, hvor lang tid der går, fra vi har udset os den rette lokation, til vi kan åbne en butik. Nogle steder kræver det blot en byggetilladelse, andre steder en ny lokalplan, og så kan der gå op mod fem-syv år, siger ejendoms- og udviklingsdirektør Mads T. Nielsen.

Han tilføjer, at målet er at åbne otte til ti nye butikker om året.

- Vi har fortsat fokus på København, hvis indbyggertal vokser med 9-10 pct. om året. Der opstår hele tiden nye boligområder, der giver nye muligheder. Men også i andre store byer er der plads til flere Lidl-butikker. Vi kan også slå os ned i en mindre by, men det kræver, at der eksempelvis er megen pendlertrafik, siger Mads T. Nielsen og tilføjer, at den stigende e-handel også kan få betydning for Lidls ekspansion.

- Eftersom vi ejer de fleste af vores butikker selv, er det ekstra vigtigt, når vi åbner en butik, at den også er fremtidssikret, siger Mads T. Nielsen.

[caption id="attachment_93664" align="aligncenter" width="300"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]

Fleksibelt inventar

Den nyrenoverede butik i Viby er fremtidssikret med en udvidelse af salgsarealet til 1286 kvm., hvilket ifølge salgsdirektør Anders Frydendahl er den optimale størrelse for en Lidl.

Kunderne mødes i lige inden for døren af en stor frugt- og grøntafdeling, en lang skabskøler med convenience og drikkevarer samt to impulskølere med kød. Lige efter kommer bake off-afdelingen, der byder på et fast sortiment på flere end 40 produkter plus 50, der skifter i løbet af året.

- Flere afdelinger er indrettet som shop-in-shop for at skabe en bedre indkøbsoplevelse, fortæller Dirk Fust og henviser blandt andet til vinafdelingen, der er placeret sammen med det ferske kød - lige efter frugt og grønt.

Spotbordene står i det nye koncept på tværs i nederste del af butikken - ifølge Dirk Fust fordi det giver den bedste udnyttelse af pladsen og den bedste kundestrøm.

- Samtidig får det kunderne til at stoppe op, og det vil man altid gerne have, smiler ejendoms- og udviklingsdirektør Mads T. Nielsen.

I dag er kædens butikker 1050 kvm. i gennemsnit, men planen er at udvide salgsarealet i forbindelse med ombygningerne, hvor det kan lade sig gøre. Nogle butikker har kun et salgsareal på knap 900 kvm.

- Men inventaret i det nye koncept er indrettet, så det også tilpasses de mindste butikker. Det gælder eksempelvis køle- og frostmøblerne, fortæller Dirk Fust.

Han tilføjer, at ikke mindst på grund af corona-pandemien værdsætter kunderne plads og brede gange.

- Vi har skabt mere plads på gangene ved blandt andet at sætte en ekstra hylde ovenpå i eksempelvis frugt og grøntafdelingen og på spotbordene, siger han.

Han bliver suppleret af indkøbsdirektør Rasmus Pape, der fortæller, at indretningen også er klar til en udvidelse af sortimentet.

- Vi udvider med 200 varenumre det kommende år, og det vil vi fortsætte med fremover, siger indkøbsdirektøren.

Sortimentet udvides fra ca. 2.620 til 2.820 produkter i fast sortiment. Til sammenligning var der cirka 1.800 produkter i en Lidl-butik for bare et par år siden.

Opdateret 7. jan