Dagligvarekæde lukker for salg af udskældte industrikyllinger

Lidl 25. feb 2020 -
This describes the image
Lidl Aalborg butikschef Søren Steg Foto: Helle-Karin Helstrand

Den tyske discountkæde Lidl tager fra marts livtag med den, af dyreværnsorganisationer, ofte udskældte og markedsdominerende kyllingerace ross 308 - også kaldet "turbokyllinger". I stedet vil Lidl kun sælge kyllinger med det statslige dyrevelfærdsmærke.

Det skriver kæden i en pressemeddelelse.

- Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene. Det er tre år siden, vi gik i gang med at udvikle dyrevelfærdsmærket sammen med størstedelen af branchen, og jeg er stolt af, at vi i dag kan tage et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden, siger Rasmus Pape, kommerciel direktør i Lidl, og tilføjer, at initiativet er en start:

- Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af, siger han med henvisning til, at Lidl årligt sælger mere end 3,5 mio. kyllinger i de danske butikker.

Samme skæbne som buræg

Hos Lidl håber man, at initiativet kan betyde et, på sigt, farvel til de konventionelle kyllinger på samme måde som buræg blev udfaset i løbet af få år.

- Det er vigtigt for os at kunne imødekomme forbrugernes forventninger og bekymringer, når det drejer sig om dyrevelfærd. Vores kunder tog heldigvis rigtig godt imod vores tiltag mod buræg for et par år siden, så jeg både tror og håber, de også vil tage godt imod vores nye tiltag med ferske kyllinger, siger Lærke Skaksen, CSR-chef i Lidl.

Håbet om et snarligt farvel til konventionelle kyllinger deler man også hos Dyrenes Beskyttelse, hvor man bakker op om beslutningen og skiftet til de mærkede kyllinger.

- Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigt voksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Samtidig sender det et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop, som vi så det med buræggene. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?