Corona fik bremset britisk discountvækst
Mens discountkæderne herhjemme ser ud til at klare sig bedst af alle dagligvarebutikkerne gennem corona-tiden, er det et noget andet billede, der tegner sig i Storbritannien.
Her har de internationale discountgiganter fra Tyskland, Aldi og Lidl, tabt markedsandele i de seneste to målinger fra analysevirksomheden Kantar.
Mens Aldi nået en foreløbig top med en markedsandel på 8,2 pct. i de første 12 uger af 2020, var andelen fire uger senere faldet til 7,9 pct. - og i den seneste måling til 7,7 pct.
Nok er forårsmånederne præget af en del helligdage - og dermed også et ændret forbrug, men Aldi har ikke oplevet sådan en nedadgående tendens i årevis. Tværtimod.
Rivalen Lidl er også dykket lidt - fra 6,1 pct. før corona til senest 5,9 pct.
Ingen af de to har dog mistet omsætning, for dagligvaremarkedet er lige som i de øvrige nedlukningsramte lande vokset markant - med rekordhøje 14,3 pct. i 12 uger fra sidst i februar frem til 17. maj. Altså stort set den periode, hvor corona-effekten har domineret briternes indkøb.
Co-op og online
Hvis man skal se på, hvilke af konkurrenterne der har vundet mest på discounternes ”vækstpause”, springer Co-op og små uafhængige købmænd mest i øjnene med deres lokale butikker.
Co-op nåede 7,0 pct. mod 6,2 pct. før corona. Discounteren Lidl lå altså før coronakrisen på spring til at overhale Co-op, men måtte i stedet se konkurrenten trække fra.
Den største vinder af alle er alligevel e-supermarkederne. Den rene online-butik Ocado nåede en vækst på næsten 33 pct. i perioden til en rekordhøj markedsandel på 1,6 pct.
I det hele taget har e-handelen med dagligvarevarer også i Storbritannien oplevet et boost af dimensioner, som i den grad gør det forståeligt, at selv Aldi nu hopper med på den vogn.
- Onlinehandel står nu for 11,5 pct. af hele dagligvareomsætningen ved at vinde mere terræn og at tiltrække flere nye kunder i 2020, end salgskanalen har gjort i de foregående fem år. Detaillisterne har gjort et fremragende stykke arbejde ved at reagere på sådan en pludseligt opstået top i efterspørgselen ved at øge deres online-kapacitet, og det har betydet, at næsten hver femte britiske husstand har handlet online i den seneste fire ugers periode, sagde Fraser McKevitt, som er analysevirksomheden Kantars chef for detailhandel og forbrugerindsigt.
Det britiske markeds ”fire store”, Tesco, Sainsbury’s, Asda og Morissons, holder med en enkelt undtagelse stort set positionerne.
Asda har mistet endnu mere end discounterne, og markedsandelen er dalet fra 15,0 til 14,1 pct.