Amazon spås at blive Europas tredjestørste detaillist i 2024
2020 var kun få dage gammel, før det blev kendt, at onlinemastodonten Amazon har overvejelser om at åbne fysiske butikker i vores naboland Tyskland, som er et af de absolut største markeder uden for hjemlandet USA.
Detaljer var der dog ingen af i det citat fra Amazons tyske topchef Ralf Kleber, der blev afsættet for nyheden i Welt am Sontag lørdag 4. januar, og som det internationale nyhedsbureau Reuters siden viderebragte.
- Faktum er, at vi ved, at kunderne handler offline, og at de kan lide variationen, sagde Kleber ifølge den tyske avis.
Derfor er det stadig uklart, om det er de kasseløse butikker i Amazon Go, den Amazon-ejede gourmetkæde Whole Foods eller et helt tredje butikskoncept, som Amazon angiveligt har i støbeskeen, der kan være på vej til Tyskland. Samt hvornår.
Amazon har ellers haft en noget svær periode i Tyskland i slutningen af 2019 med strejker omkring ehandels-højtider som black friday og cyber monday.
Discount og e-handel topper i Europa
Men formentlig er det kun et bump på vejen fremad for Amazon, der – igen – har meldt om en rekordstor julehandel i 2019.
Her i Europa er Amazons dominans næsten lige så stor som hjemme i USA inden for onlinehandel i Tyskland og i lidt mindre omfang Storbritannien, Frankrig og Spanien.
Ifølge en nyere prognose fra LZ Retailytics, som er tyske Lebensmittel Zeitungs analyseben, bliver Amazon nu spået at nå op som den tredjestørste aktør i europæisk detailhandel i 2024 – med kun de to tyske kolosser, Schwarz Gruppe og Aldi foran sig.
Schwarz står bag discountkæden Lidl og lavprisvarehusene i Kaufland, mens Aldi her dækker over både Aldi Nord og Aldi Süd.
I 2024 vil Schwarz være den suverænt største detailhandelsvirksomhed i Europa med en markedsandel på tværs af landegrænserne på 7,9 pct. af de mange milliarder kr. i den samlede detailhandel i vores verdensdel – og så er der langt til de to Aldi-virksomheder med 4,2 pct.
Lige i hælene på Aldi følger til gengæld Amazon med 4,1 pct., mens britiske Tesco står til en fjerdeplads med 3,6 pct. og som nummer fem følger endnu en tysk virksomhed, Rewe, med 3,5 pct.
Det er bemærkelsesværdigt, at Tesco er den eneste tilbageværende aktør i Europas top fem, hvis forretning hovedsageligt består af store hypermarkeder.