Aldis nye britiske Local-format imponerer

Lidl 5. jul 2019 -
This describes the image
Aldi Local Balham Foto: Wikimedia Commons

Mens Aldi herhjemme kæmper en hård kamp for at vinde forbrugernes hjerter, ser det helt anderledes ud i Storbritannien, hvor discountkæden vokser mere end nogen af sine konkurrenter.

En del af forklaringen er, at britiske Aldi indgår i Aldi Süd, som set over tid har været mere innovativ og mindre konsekvent konservativ i lige så mange år som den anden del, Aldi Nord, der står bag discountkæden her i landet.

Senest har britiske Aldi barslet med et helt nyt og mindre format, Aldi Local, som har fået stor opmærksomhed i dagligvarebranchen i landet.

Butiksarealet er mindre - en af de første butikker i Local-formatet har været kædens hidtil mindste med 465 kvm. - og sortimentet på 1500 varenumre mod normalt 1800.

Der er ikke megen nonfood, men blandt andet mere kølet "to go"-mad og friskbagt brød til Aldi-priser - og så er der blevet plads til hele otte kasser.

I en anmeldelse i branchebladet The Grocer får det nye format fine karakterer:

”Alt i alt er det en veludført butik med alle nøgleelementer fra en standard-Aldi, men strømlinet til hovedgaden. Med disse mindre bybutikker præsenterer Aldi en troværdig trussel mod de store kæders convenience-koncepter og de små købmænd, der ikke kun er ude af stand til at konkurrere på pris, men nu også på sortiment”.

Markedsandel fortsætter op

I den seneste opgørelse over markedsandele fra analysevirksomheden Kantar ser Fraser McKevitt, som leder afdelingen for detailhandel og kundeindsigt, det nye format som en bestræbelse på at vinde marked i London.

”Aldis offentliggørelse af, at det vil rulle flere små "Local"-butikker ud i London, ligner et forsøg på at øge andelen i hovedstaden, hvor kæden aktuelt kun henter et enkelt ud af hver 30 pund, der bliver brugt i supermarkederne”, skriver han.

På landsplan er Aldis markedsandel ifølge Kantar igen steget - nu fra 7,4 til 7,9 pct. i en tremåneders periode, der sluttede midt i juni.

Men London er særligt attraktiv med en højere vækst.

"Væksten i dagligvaresalget i London er for tiden på 4 pct., og det er næsten tre gange så meget som på landsplan. Det viser klart, hvorfor alle detailhandelsvirksomheder ser hovedstaden som et område med stort potentiale”, lyder det fra Fraser McKevitt.

Aldis ærkerival, Lidl, hvis markedsandel også steg til nu 5,7 pct., har for nylig løftet sløret for en stor investeringsplan til 500 mio. pund for London.

Opdateret 10. nov 2020