Aldis julesalg runder en mia. pund

Lidl 15. jan 2020 -
This describes the image
FOTO: JIM BARTON/CREATIVE COMMONS

Omvæltningerne fortsætter på den anden side af Nordsøen, hvor den fortsatte føljeton om Brexit - briternes farvel til EU - og de tyske discountgiganter Aldi og Lidl sætter dagsordenen på dagligvaremarkedet.

Mens de enkelte kæders julesalg herhjemme forbliver velbevarede hemmeligheder for en snæver kreds, bliver de fleste store britiske aktørers omsætning hen over juleperioden offentliggjort.

Nummer fire på markedet, Morissons, måtte således se et omsætningsfald på 1,7 pct. i en periode på 22 uger frem til 5. januar. Men det var faktisk mindre end forventet blandt de analytikere, der følger den børsnoterede dagligvarevirksomhed. De havde estimeret et fald på 2,2 pct.

- Det var opmuntrende i en usædvanligt udfordrende periode for salget, at vores gennemførsel var stærk og vores lønsomhed robust. Det viser, hvor bredt baserede fremskridt, vi har gjort i vores turnaround, kommenterede en tilsyneladende tilfreds Morissons-topchef David Potts.

Tal fra analysevirksomheden Nielsen viste den laveste omsætningsvækst i dagligvarebranchens julehandel siden 2014. I 2019 steg omsætningen kun 0,5 pct. i de fire uger til og med 28. december. Det er noget mindre end en inflation på 1,5 pct.

Aldi vinder - Tesco sænker priser

Den begrænsede fremgang er imidlertid ikke jævnt fordelt. Disse års helt store vinder, Aldi, meldte om en vækst på 7,9 pct. i fire uger til og med 24. december, og det indebar for første gang, at discountgigantens britiske julesalg rundede en mia. pund - lige knap ni mia. kr.

Aldi ekspanderer kraftigt og har ifølge CNN øget sit butiksantal i Storbritannien med 53 sidste år for at nå 874 butikker ved årsskiftet - på vejen mod et mål om 1200 butikker i 2025. Men kæden hævdede ved samme lejlighed, at julesalget også voksede i de eksisterende butikker. Med et øget udbud af premiumvarer i butikkerne står kæden bedre end tidligere i juletiden.

Aldi har lige som rivalen Lidl hentet markedsandele fra ”de fire store” dagligvarekoncerner i landet i flere år - og i en frisk måling fra analysevirksomheden Kantar steg andelen til 7,8 pct. hen over jul - mod 7,4 pct. i 2018.

For markedsleder Tesco fortsætter et tilsvarende tab - fra 27,8 til nu 27,4 pct. For at fastholde så mange kunder som muligt har Tesco imidlertid indledt 2020 med at sænke sine priser på omkring 100 mærkevarer og forbedret tilbuddene via kædens loyalitetskort.

- Vi ved, at mange mennesker forsøget at skære ned på deres forbrug efter jul. Vores undersøgelser viser, at næsten 40 pct. af nationen strammer budgetterne i det nye år, siger Alessandra Bellini, der er kundedirektør hos Tesco ifølge The Grocer.

Opdateret 10. nov 2020