Aldi og Lidl slås med hygiejnen
Forbrugerne forventer som noget af det første rene butikker, når de handler, men det er ikke altid, de får det.
Det viser en gennemgang af 3.799 kontrolbesøg foretaget af Fødevarestyrelsen i perioden 1. november 2017 til 1. november i år, som B.T. har fået aktindsigt i.
Her er det specielt de to tyske lavpriskæder Aldi og Lidl, der kæmper hårdt med snavs, indtørrede væsker og uhygiejniske forhold.
Når der bliver foretaget kontrolbesøg i de to kæder ender mere end hver femte besøg med en sanktion i form af en anmærkning i Smiley-ordningen. Hos de øvrige kæder gives der 'kun' en sanktion ved i gennemsnit hver 9. besøg (11,2 pct.), skriver avisen.
Samtidig har Lidl og Aldi hver modtages henholdsvis 11 og 13 af de dårligste smileys, hvilket ofte har medført en bøde.
Den erfarne detailhandelsanalytiker Bruno Christensen, der igennem mere end 50 år har beskæftiget med dansk dagligvarehandel, siger til B.T., at han forventer, opgørelsen vil få konsekvenser.
- Ledelsen i Tyskland vil ikke se med milde øjne på, at man ikke kan leve op til kravene fra myndighederne, for det er stik imod, hvad man ønsker at stå for, siger Bruno Christensen.
Ikke godt nok
Aldi understreger i en mail, at 97,4 pct. af deres rapporter lige nu er gode, mens mere end hver sjette butik (62 pct.) har en elitesmiley.
Samtidig tilkendegiver Aldi, at kæden kan gøre det bedre fremover via fortsatte butiksmoderniseringer og investeringer i medarbejdere. Tiltag, som Aldi forventer, vil få antallet af butikker med en elitesmileys til at stige.
I Lidl lægger man sig fladt ned og erkender, at de sure smileys ikke er godt nok.
- I vores 117 butikker har vi på et år modtaget 11 sure smileys - og det er 11 for meget. Som dagligvarekæde er det for os uacceptabelt, fordi en sur smiley først og fremmest betyder, at vi ikke har gjort det godt nok, og det er vi utrolig kede af, skriver Lidl i en kommentar til avisen.