Løgismose producerer alt efter ordrer

Leverandører 2. jul 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Privat
  • Tre spørgsmål til: Mikkel Grønlykke, direktør for kategori og innovation i Løgismose 

Skrevet af: Søren Tougaard

Løgismose blev grundlagt af Sven og Lene Grønlykke i 1965 og har siden udviklet sig til et gastronomisk fyrtårn.

I dag tæller fødevarevirksomheden eget mejeri, vinsalg til restauranter, salg af fødevarer til både foodservice og detail samt gourmet-supermarked på Nordre Toldbod i København.

Løgismose har udviklet en lang række produkter, som sælges i Netto. Flere produkter finder også vej til Salling Groups kæder Føtex og Bilka.

Løgismose har kapitalfonden IK Investment Partners som hovedaktionær og Claus Meyer i ejerkredsen. I 2020 lød omsætningen på 463,5 mio. kr., mens overskuddet blev 26,1 mio. kr.

Hvad betyder vejret for Løgismoses salg?

Når solen skinner, som den gjorde i sidste uge (forrige uge, red.), oplever vi tit, at butikkerne løber tør for vores koldskål ude på hylden. Vores salg er præget af, hvad vores kunde bestiller. Vi oplever vejret med en vis forsinkelse, hvilket kan være lidt udfordrende på f.eks. koldskål, som er så vejrafhængig. Typisk for vores produkter er der ikke noget, vi producerer til lager. Koldskål har en kort sæson. Der kan man næsten kun justere op hele tiden. Eller der kan komme en regnvejrsuge, der slår hele bunden ud af algoritmen. Hvis vi kan se, det bliver en god uge, kan vi godt ringe og skubbe lidt til indkøbere og disponenter, om de ikke skulle tage mere ind.

Hvordan forecaster I, hvor meget I skal producere?

Når vi forecaster, er det sjældent, vi tager vejret med ind, fordi vi producerer efter ordrer. Vi laver estimater baseret på foregående års træk, når vi bestiller råvarer hjem. I forhold til vores råvareeksponering så kigger vi lidt ind i sæsoner holdt op i mod sidste år, men det er ikke på en detaljeringsgrad, hvor vi har lagt vejrdata ind i vores forecastkalkule. Vi har så godt samarbejde med vores kunde, at vi får leveringstid nok til vi kan producere alt efter ordre, så det er friske varer, der kommer ud til butikkerne. Det er primært Netto, især på mejerivarer, men vi har også varer på hylden i Føtex og Bilka.

Hvilke produkter, udover koldskål, forventer I især stor efterspørgsel på denne sommer?

Vi opdaterede vores pølsesortiment sidste år med større fokus på pølsehåndværket. Her ser vi en rigtig flot vækst, også uden for grillsæson. Så vokser salget yderligere, når det er grillvejr. Vi har også lanceret mayonnaise, remoulade, barbequesauce osv., som kommer ind i deres sæson nu, hvor vi gerne skulle se, at de fungerer ude på hylden. De kommer løbende som spot hen over året, men det er nu, de virkelig har deres berettigelse. I denne uge (sidste uge, red.) har vi testet nogle økologiske sodavand, som vi glæder os til at se tallene på, hvordan det er gået med dem.

Opdateret 2. jul 2021