Kæmpe nedskrivning på Meyers brand rammer bundlinjen i fødevarekoncern

Leverandører 30. jun 2021 -
This describes the image
Foto: Løgismose Meyers
  • Mens Løgismose har klaret sig bedre under corona, er det gået voldsomt udover Meyers. Varemærket er blevet nedskrevet med hele 233 mio. kr.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Regnskabsåret for fødevarekoncernen Løgismose Meyers, der driver de to selvstændige virksomheder Løgismose og Meyers, var bogstavelig talt delt i to historier med hver sin fortælling. 

Løgismose, der har et tæt samarbejde med Salling Group om salg til især Netto, kom ud af 2020 med en omsætning på 463,5 mio. kr. og et forbedret resultat på 26,1 mio. kr. mod ca. 17 mio. kr. i 2019. Det er et overskud, der overgår forventningerne.  

- I Løgismose har vi været hurtige til at omstille os til en ny virkelighed og levere på den medvind, som detailhandlen generelt har haft, hvor det for vores del har handlet om, at rigtig mange danskere har skruet op for kvaliteten i indkøbskurven. Af samme grund har vi også oplevet vækst i vores onlinesalg af vin. Nu skal overskuddet sætte ekstra skub i udviklingen på tværs af forretningsområderne, siger adm. direktør i Løgismose Meyers, Jesper Uggerhøj, i en pressemeddelelse. 

Meyers-forretningen under hårdt pres

Helt anderledes gik det i Meyers, der var hårdt ramt før corona og endnu hårdere ramt under pandemien med nedlukninger, hvilket især ramte kantiner, catering, restauranter, kurser og teambuilding-forretningen. 

Meyers opgør ikke et selvstændigt regnskab, men af pressemeddelelsen fremgår det, at værdien af varemærket er blevet nedskrevet med hele 233 mio. kr. som en konsekvens af det meget hårde regnskabsår.

- Et ellers godt salg i Coops supermarkeder kunne ikke kompensere for et hårdt år for de øvrige dele af forretningen, der alle er afhængige af et åbent samfund. Det har vi naturligvis handlet på, og nu ser vi fremad med et mere forenklet Meyers, hvor fokus rettes på at innovere og levere premium-produkter til detailhandlen og udvikle samarbejder med erhvervslivet om at skabe bæredygtige og unikke madoplevelser til virksomheder i hele landet, samt forsætte vores faglige rådgivning, undervisning og formidling til både private, virksomheder og offentlige institutioner, siger Jesper Uggerhøj.

Samlet kom Løgismose Meyers ud af 2020 med en omsætning på 1,07 mia. kr. mod 1,15 mia. kr. i 2019. 

Forventningerne til 2021 er, gældende for både Løgismose og Meyers, positive og optimistiske. Løgismoses gode form skal udbygges, og Meyers nye form skal færdigudvikles og for alvor aktiveres, lyder det. 

Løgismose blev grundlagt af Grønlykke-familien i 1965, mens Meyers-gruppen voksede frem fra begyndelsen af 1990’erne anført af den gastronomiske entreprenør, Claus Meyer. I

2015 kom de to fødevarevirksomheder i familie med hinanden med kapitalfonden IK Investment Partners som hovedaktionær.

I dag ejer IK Investment Partners 51,5 pct. af Løgismose Meyers. Dansk Vækstkapital ejer 4,8 pct., mens tidligere og nuværende ledende medarbejdere, herunder Claus Meyer, ejer de resterende 43,7 pct.  

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Opdateret 1. jul 2021