Juice-stifter venter stor vækst i de danske butikker

Leverandører 22. feb 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Foto: Seimei
  • Allan Feldt forventer, at Wish nok skal slå igennem på de danske butikshylder. Samtidig rummer produkterne også et stort potentiale on-trade, mener stifteren af juicefirmaet Seimei.

Skrevet af: Søren Tougaard

I 2015 solgte Allan Feldt den sidste andel af Aqua d'or til franske Danone og forlod ved samme lejlighed posten som bestyrelsesformand i den virksomhed, han havde formået at banke op fra bunden. Handlen havde gjort Allan Feldt til mangemillionær, men erhvervsmanden har nu aldrig været typen, der har lænet sig mageligt tilbage i lænestolen. 

I stedet har han kastet alle sine kræfter ind i juicefirmaet Seimei, der producerer 100 pct. økologiske juice samt shots og vand under brandet Wish. Brandet har fokus på lokale råvarer og bæredygtighed.

Seimei vandt publikumsprisen ved fødevarekonkurrencen Sol Over Gudhjem i 2020. Endnu har juicefirmaet dog sit første overskud til gode. I 2019 lød underskuddet på 11,2 mio. kr. Samlet løber underskuddet op i ca. 40 mio. kr. i de seneste tre regnskabsår efter store investeringer i produktionen i Nakskov samt tilpasninger af organisation og strategi. 

Dagligvarehandlen har stillet Seimei-stifter og ejer Allan Feldt tre spørgsmål om fremtiden: 

Hvad ser I som jeres største udfordring?
Opnåelsen af kundernes loyalitet i en verden der, efter Covid-19, er forandret på ganske få måneder. Forbrugernes adfærd er derfor også forandret. Vi bliver nu nødt til at have en endnu mere åben og interesseret tilgang til vores omverden. Agilitet er blevet endnu mere nødvendigt, og det viste vi selv, da vi lynhurtigt omstillede fra juice til håndsprit og tilbage igen. Denne risikofyldte og dyre omstilling skabte en masse nye loyale fans og kunder og viste omverden, hvilke værdier vi står for. Det har flere kæder også allerede belønnet via en massiv indmeldelse, og vi modtages nu på en helt anden måde end tidligere. Samfundssind er også et nyt ord og en ny værdi, som vi må placere højt på agendaen. Det har egentlig hele tiden været en del af vores tankesæt, så personligt ønsker vi at fortsætte med vores CSR-arbejde og ikke mindst bæredygtigt dansk økologisk juice med indbygget velgørenhed.

Hvor i markedet ser I potentiale for vækst?
Vi kommer nu til at gå hårdt efter de, undskyld udtrykket, lidt “værdiløse” mærker indenfor vores felt. Brands, hvor kun profit tæller, har ikke længere samme berettigelse som tidligere. Nu skal forskellene og historierne fortælles, og det skal ske via bl.a. influencers på SoMe. Vores værdisæt er allerede 360 graders bæredygtighed og CSR. Når disse værdier indenfor kort tid bliver kommunikeret ud til endnu flere forbrugere, forventer vi at se store omrokeringer på hylderne i butikkerne. Så jeg ser en stor vækst i de danske butikker, men bestemt også på on-trade, hvor virksomhederne forlanger mere af deres leverandører indenfor, kantinedrift, hoteller og restauranter, konferencesteder etc. Når vi begynder at rejse igen, vil det også betyde en vækst indenfor flysektoren, hvor laveste fællesnævner tidligere har været pris og kun pris. Nu forlanger forbrugerne et flyselskab, der er best in class, især indenfor klimakompensering og omtanke. Walk the talk bliver vigtigt her.

Hvis du kunne gennemføre en ting politisk, hvad skulle det så være – og hvorfor? 
Jeg er meget bekymret for klimaets ubalance, så jeg ville straks gøre Danmark til et fossilfrit område, og vise verden at selv små lande har en samvittighed og dermed være med til at gå forrest. Ingen afgifter eller moms på elbiler og flere og højere afgifter på diesel, benzin, gas og olie samt til virksomheder, der, på grund af hensynsløs profitjagt, ikke vil være med til at investere i at redde verden fra en miljøkatastrofe. Så det er nok den norske model, jeg ville gå efter

Opdateret 22. feb

Vil du vide mere?