Grønt aftryk præger Arlas nye strategi

Leverandører 3. nov 2021 -
This describes the image
Foto: Arla
  • I de næste fem år er Arla klar til at investere 30 mia. kr. på mere grønne løsninger. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Meget symbolsk midt i Cop 26 forhandlingerne i Glasgow, hvor verdens ledere forsøger at finde en vej ud af klimakrisen, lancerer mejerigiganten Arla nu en ny strategi, der har stor fokus på bæredygtighed og grønne målsætninger.   

I de kommende fem år vil Arla skabe en mere bæredygtig mejeriproduktion på tværs af værdikæden baseret på data og samtidig øge sine forpligtelser for at opfylde Paris-aftalens mål om 1,5 grader.

I alt vil Arla øge sine investeringer med over 40 pct. til mere end 4 mia. euro - ca. 30 mia. kr - i strategiperioden. Investeringerne vil have fokus bæredygtighed, digitalisering, nye produktionsteknologier samt produktudvikling.  

- Dette er et afgørende tidspunkt for mejeri og for vores andelshavere. Vores globale fødevaresystemer står overfor en dobbelt udfordring, med klimaforandringer og behovet for bedre ernæring. Det kræver handling her og nu, og mejeri er en del af løsningen. Det er nu, vi skal definere fremtidens mejeriproduktion. I de næste fem år vil vi samarbejde endnu mere med vores ejere, kunder og partnere for at fremskynde vores omstilling til en robust og bæredygtig mejeriproduktion, der er klar til fremtiden," siger Arla Foods' adm. direktør Peder Tuborgh.

Fortsætter effektiviseringsprogram 

I løbet af de seneste årtier har Arlas andelshavere arbejdet støt på at nedbringe deres klimapåvirkning og er i dag blandt de mest klimaeffektive i verden, idet de producerer mælk med et gennemsnit på 1,15 kg CO2e pr. kilo mælk, lyder beregningen fra Arla.

Arlas andelshavere har desuden forpligtet sig til at fremskynde deres reduktion af drivhusgasser for at nå Science Based Target på 30 pct inden 2030. I virksomhedens første delmål vil Arla reducere udledning af drivhusgasserne med 63 pct. inden 2030.

Det skal ske ved at fremskynde omstillingen til grøn elektricitet, fossilfri transport, gøre al emballage genanvendelig og ingen ikke-genanvendelig plast i produktemballage i 2030, lyder det fra mejerigiganten i en pressemeddelelse. 

Med udgangspunkt i transformationsprogrammet Calcium vil Arla fortsat fokusere på at optimere sine arbejdsgange gennem det, Arla kalder "Fund our Future," som skal opnå besparelser på 500 mio. euro i den nye strategiperiode.

Arla vil samtidig investere i “end-to-end" løsninger for at opnå effektivisering og forbedre produktiviteten gennem yderligere automatiseringer, digitale værktøjer og opkvalificering af medarbejdere.

 

Opdateret 3. nov 2021