Ny DSK-formand foretrækker butiksgulvet frem for kontorstolen

Interesseorganisationer 22. mar 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Selv med 120 medarbejdere foretrækker Torben Christensen, butikschef i Meny på Borups Allé på Frederiksberg og ny formand i DSK, at tilbringe sin tid på butiksgulvet frem for på kontoret.  Foto: DSK
  • De godt 1500 medlemmer af købmandsorganisationen DSK skal frem for alt kunne spejle sig i organisationens top, lyder det fra Torben Christensen, nyvalgt formand i DSK

Som interesseorganisation for godt 1500 danske dagligvare- og conveniencebutikker skal DSK (De Samvirkende Købmænd) ikke alene varetage butikkernes politiske interesser. Man skal til enhver tid være i øjenhøjde med medlemmerne og kunne relatere til de udfordringer, de møder i hverdagen.

Det fortæller DSK's nyvalgte formand, Torben Christensen, der i over 13 år har drevet købmandsforretning på Frederiksberg.

Blå købmandsbog: Torben Christensens, Formand DSK

  • 2007 - dags dato: I/S Købmand Borups Alle - først under Super Best og seneste 6 år som Meny
  • 2005 - 2007: Salgsdirektør ISO
  • 2003 - 2005: Varehuschef Metro
  • 1981 - 2003: Flere roller i Coop
    • Varehuschef Kvickly Næstved
    • Varehuschef Kvickly Frederikssund
    • Regionschef Kvickly
    • Varehusdirektør OBS City 2
    • Salgs- og driftsdirektør Kvickly-kæden

- Du skal ikke underkende signalværdien. Tager man udgangspunkt i medlemmerne er det vigtigt, at vi som organisation ikke bliver kædestyret og fyldt med embedsmandstyper. At købmænd har en fremtrædende rolle i DSK betyder, at medlemmerne kan vide sig sikre på, at organisationen styrer i den rigtige retning i forhold til deres hverdag og virke, lyder det fra Torben Christensen, der i DSK's bestyrelse flankeres af købmandsfællerne Klaus Pedersen, næstformand fra Rema 1000 i Silkeborg, og købmand Jan Jæger fra Spar i Østre Brønderslev, som udgør det tredje medlem af DSK's forretningsudvalg.

En dagligdag på gulvet

Ambitionen om at være i øjenhøjde med medlemmerne ligger, ifølge Torben Christensen, naturligt i forlængelse af den måde, han som butikschef på Frederiksberg har struktureret sin hverdag og daglige virke på.

- Jeg er meget involveret i butikkens daglige arbejde og bruger nok 80 pct. af min tid på gulvet. Det er selvfølgelig forskelligt fra butik til butik og fra købmand til købmand, men jeg har dækket mig af administrativt, så jeg kan være i butikken. Dér føler jeg, jeg gør den største forskel, siger Torben Christensen og fortsætter: 

- Jeg plejer at sige, at regnskaber viser, hvad du har gjort og ikke gjort. Og der vil jeg hellere påvirke regnskaberne proaktivt i dagligdagen.

Læs mere om Torben Christensen formandsambitioner for DSK i næste nummer af Dagligvarehandlen, som udkommer onsdag 24. marts kl. 15.

Opdateret 22. mar 2021