Mad og dagligvarehandlens udfordringer til debat på Folkemødet

Interesseorganisationer 16. jun 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Mads Claus Rasmussen Ritzau/Scanpix
  • Efter to års ufrivillig pause er Folkemødet tilbage på Bornholm.   

Skrevet af: Søren Tougaard

Corona bremsede ned for samfundsaktiviteten. Det ramte også Folkemødet på Bornholm. Efter to års pause starter Folkemødet i dag og løber over de næste fire dage.

Folkemødet byder på mere end 2500 events, debatter og politiske arrangementer og samler traditionen tro meningsdannere i og omkring magteliten i Danmark.

Under eventen mødes politikere, NGO'ere, topchefer, erhvervsfolk, journalister og kommunikatører til diskussioner om samfundets aktuelle problemstillinger.

Det gælder også problemstillinger, der berører dagligvarehandlen. 

På Folkemødet i Allinge er flere organisationer og virksomheder således gået sammen om en scene under navnet: Sammen om mad. 

Det er Rådet for sund mad, der er tovholder på scenen. Her deltager:

•   Bryggeriforeningen
•   Coca-Cola
•   Kræftens Bekæmpelse
•   Madkulturen
•   DI Fødevarer
•   De Samvirkende Købmænd
•   Landbrug & Fødevarer
•   Arla
•   Coop 
•   Komiteen for sundhedsoplysning
•   Fødevarestyrelsen

Med forbrugerekspert Anna Glad som moderator er ambitionen for scenen at sætte mad, måltider og sundhed højere op på den politiske dagsorden samt at skabe stærkere relationer mellem interessenter.

Dermed danner Sammen om mad-scenen ramme for, at organisationer og virksomheder, sammen med Rådet for sund mad, kan gøre sig synlige på Folkemødet.

Spot på dagligvarehandlens udfordringer

Senere i dag, kl. 16.30, diskuteres et andet varmt emne, nemlig detailhandlens image og de manglende hænder i branchen. 

DSK er vært for debatten, der foregår på Haveteatret på Grønbechs Hotel og har deltagelse af den socialdemokratiske folketingspolitiker og tidligere minister Benny Engelbrecht, Sofie Berg Axelsen, formand for HK Handel Hovedstaden, Carsten Wandorf, bestyrelsesformand for Mærkevareleverandørerne og Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000. DSK-direktør John Wagner styrer debatten som moderator. 

"Der er kamp om arbejdskraften, og det er svært at rekruttere medarbejdere til dagligvarehandlen, der ellers er en branche, der byder på mange karrieremuligheder. Igennem mange år har man talt branchen ned ved bl.a. at tale om ”at hvis man ikke kunne andet – så kunne man altid få et job i butik”. Det er med til at skade branchen og mulighederne for at rekruttere. Vi skal have ændret på italesættelsen og sat fokus på alle de muligheder, der er i dagligvarehandlen. Det gælder bl.a. inden for ledelse, økonomi, salg, branding og mulighederne for at blive købmand. Hvad skal der til for at løfte branchen og skabe respekt om rollen som købmand og arbejdet i butik, så vi fremadrettet kan øge antallet af ansøgere til dagligvarehandlen?", lyder det i oplægget til debatten. 

 

 

 

      

Opdateret 16. jun 2022