Klimakrog kan ikke lægge tilbudsaviserne i graven
-
Tag ikke tilbudsaviserne fra dagligvarehandel og forbrugere, lyder det fra DSK og Dansk Erhverv
To brancheforeninger anser klimakrogen for at være en tvivlsom undskyldning for at lægge dagligvarehandlens tilbudsaviser i graven.
- Dels produceres de i høj grad på papir fra bæredygtigt skovbrug som genanvendes, og dels er en digital omstilling langt fra en gratis post i det store CO2-regnskab, lyder det i et debatindlæg i dagbladet Børsen fra Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd (DSK)
De to brancheforeninger mener, at ”reklametryksagerne er for tiden vigtigere end nogensinde. Et vigtigt redskab for dagligvarehandlen generelt, men især for de små butikker ude lokalt. Også for forbrugerne, der oplever prisgennemsigtighed og kan finde de gode tilbud, når hver mønt tæller”.
- Vi opfordrer derfor til at lægge planerne om en Ja tak-ordning helt i graven, da både forbrugere og butikker på forskellig vis er dybt afhængige af de husstandsomdelte reklamer, skriver vicedirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv, og adm. direktør Jannik Nytoft, DSK.
Alene fra 2010 til 2019 blev antallet af reklametryksager modtaget i de danske husstande halveret. Med tiden vil markedet ifølge de to brancheforeninger fortsætte med at regulere sig selv mod en digital omstilling, men i et tempo hvor både forbrugere og virksomheder kan følge med.