Folkemøde: Købmænd inviterer til debat om sundhedskrise
-
Traditionen tro er De Samvirkende Købmænd aktive på Folkemødet med en række debatter
Globale kriser har påvirket vores hverdag de senere år. Klimakrise, økonomisk krise, coronakrise, men også en sundhedskrise, hvor mange spiser for meget og for usundt og flere stadig ikke har nok at spise. Det er scenen for en debat på det kommende Folkemøde på Bornholm.
Det er De Samvirkende Købmænd, DSK, der inviterer til debat på en stor profilscene under navnet ”Sammen om mad”, som Rådet For Sund Mad (Fødevareministeriet) er initiativtager til.
Her er der en række tematiserede debatter torsdag og fredag, hvor bl.a. DSKs medlemmer Dagrofa, Rema 1000 og 7-Eleven er involveret. DSK er partner på scenen.
- Vi giver mikrofonen til unge, der vil gøre fødevarer til deres profession som kok, landmand og købmand og til en ung politiker, der kan være med til at påvirke vores fødevaresystem og tilgang til mad ad politisk vej, skriver DSK i en pressemeddelelse.
På forhånd stiller DSK en række spørgsmål, som kan inspirere til debat:
- Det er som om, at tidligere tiders ubegrænsede tag-selv-bord er slut, og der også fremadrettet vil være knaphed og kriser, der styrer, hvad vi spiser. Konflikter og kriser har historisk tvunget os til at tænke innovativt og finde nye veje. Kan vi også bruge kriser til noget positivt i forhold til sundheden og hvordan skal fremtidens krisemåltider se ud? Kan vi med maden og måltidet som løftestang være med til at løse udfordringer i krisetider? Hvad mener fremtidens mad-krigere?
Paneldeltagerne ved debatten på madscenen torsdag er Ellen Emilie, leder, Unge Moderater, Søren Vang, landmand, Anna Gundorph, Co-founder og CSO Færm, Tobias Birkebæk Christensen, souschef, Meny Rønne og Ida Elmdal Thagesen, moderator, Altinget.
DSK er med flere debatter en aktiv medspiller på Folkemødet, som det har haft tradition for stort siden dets start. Folkemødet fandt sted første gang i 2011.
- Igen i år er DSK aktiv på Folkemødet i Allinge på Bornholm. Formålet med deltagelsen er at promovere købmændene og deres arbejde og synliggøre købmændenes betydning for lokalsamfundet og derigennem påvirke den politiske beslutningsproces og gøre det lettere at drive dagligvarebutik, lyder det fra DSK.
De mange aktiviteter sker med støtte af KFI Erhvervsdrivende Fond.