DSK-direktør undrer sig: E-handels-opfordring skaber lange køer

Interesseorganisationer 11. dec 2020 -
This describes the image

I takt med at smittetallene herhjemme stiger og stadigt flere kommuner underkastes nedlukning og øgede restriktioner, virker e-handel på papiret som en god løsning til at undgå trængsel.

Men danskernes købeiver online har dog flere steder skabt flaskehalse, hvor adskillige kunder står i kø og krydser hinandens vej for at afhente pakker. Samtidig er mange, især mindre kiosker, kommet på en nærmest umulig logistisk opgave ift. at opbevare og udlevere de stigende pakkemængder.

Derfor undrer det John Wagner, direktør for De Samvirkende Købmænd, at myndighederne flere gange har opfordret danskerne til at handle online for at undgå køer og trængsel.

- Forstår ikke helt myndighedernes gentagne opfordringer til e-handel for at undgå sammenstimling, når de længste køer er til butikkernes pakkeudlevering kun overgået af testcentre og håndvasken på Slotsholmen, skriver John Wagner på Twitter. Et tweet, som blandt andet er blevet delt af Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen med ordene: "John har en pointe fra virkeligheden ..."

Transportfirmaet GLS har vurderet, at mængden af pakker frem mod jul vil blive fordoblet sammenlignet med sidste år, mens de 111 Shell-stationer med GLS-pakkeshop forsøger at lokke kunderne med en gulerod.

Her deltager kunder, der henter deres GLS-pakke hos Shell samme dag, som de modtager adviseringen, i en lodtrækning om et års forbrug af brændstof til en værdi af ca. 15.000 kr.

Opdateret 13. jan 2021