Dansk Erhverv: Chokoladeafgiften har udtjent sin værnepligt

Interesseorganisationer 25. maj 2023 -
This describes the image
- Chokoladeafgiften giver danskerne dårligere varer, da kvalitet bliver uforholdsmæssigt dyrere, udtaler Daniel Paetsch, adm. direktør i Sv. Michelsen Chokolade. Foto: Sv. Michelsen Chokolade
  • Den over 100 år gamle afgift på chokolade giver forbrugere højere priser og dårligere kvalitet, lyder det fra erhvervsorganisationen og adm. direktør i Sv. Michelsen Chokolade.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Danmark er det eneste land i EU med en chokoladeafgift. I år forventer den danske stat, at afgiften indbringer ca. 2,4 mia. kr. til statskassen.

Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv mener man, at det det tid til at lukke ned for den over 100 år gamle afgift. 

- For danske bagere, konditorer og chokoladeproducenter, der sætter ære og stolthed i deres arbejde, er afgiften ikke kun administrativ tung, kompliceret og bøvlet. Den sætter også en begrænsning for deres innovation og vækst, og for at give de danske forbrugere, det bedste de kan få, til penge man har råd til at betale.

Holdningen om at droppe den særegne danske chokoladeafgift møder ikke overraskende opbakning blandt chokoladeproducenter. 

- Chokoladeafgiften giver danskerne dårligere varer, da kvalitet bliver uforholdsmæssigt dyrere, udtaler Daniel Paetsch, adm. direktør i Sv. Michelsen Chokolade. 

Dansk Erhverv mener, at Danmark i forvejen har et meget højt prisniveau på fødevarer, hvor det gode håndværk og gode råvarer ofte taber til masseproduktion og discount. Og den meget høje chokoladeafgift, der er steget med 83 pct. siden 2009, forværrer denne problematik yderligere, da den medfører, at kvalitetschokolade bliver ekstremt dyr for de danske forbrugere.

- For os i Dansk Erhverv er løsningen oplagt. Chokoladeafgiften har udtjent sin værnepligt, og er både utidssvarende, omkostningstung og bøvlet for danske virksomheder.

Opdateret 25. maj 2023