Danske butikker har solgt markant flere grænsehandelsvarer

Grænsehandel 8. mar 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Danskerne har lagt en stor del af deres indkøb af nydelsesmidler i de danske butikker under corona-pandemien  Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Corona-lukkede grænser sender en betydelig omsætning på blandt andet slik hjem til danske butikker, viser ny rapport

Opdateret med kommentar fra Boston Consulting Group

Mens salget af dagligvarer er steget med 5 pct., mens corona-pandemien i perioder har lukket både grænserne og spisestederne, er salget af de grænsehandelsfølsomme varer steget mere end dobbelt så meget.

Det fremgår af en analyse, som Boston Consulting Group har foretaget for Fonden af 1. oktober 1959. Fonden er stiftet af Coop og De Samvirkende Købmænd.

Det er salget af nydelsesmidlerne sodavand, øl, vin, spiritus og konfekture, der er steget med 11-14 pct., når man sammenligner 2019 med 2020.

Dette indikerer ifølge rapporten, at ”hjemvendt grænsehandel er en væsentlig årsag til den generelle stigning i omsætningen i den danske dagligvarehandel, da nydelsesmidler udgør knap en fjerdedel af dagligvarehandlen”.

Ser man på den samlede vækst i salget af nydelsesmidler i dagligvarehandlen i de perioder, hvor grænselukninger og rejserestriktioner har været gældende, er der ingen tvivl om grænsehandlens betydning. Det forklarer Claudia Bruyant Ndege fra Boston Consulting Group. 

- Sammenligner man med uge 2-11, forud for krisen og nedlukning, så er væksten størst i den "første" grænselukning, der opgøres til at vare fra uge 12 til 24. Her steg Dagligvarehandlens samlede salg af nydelsesmidler med 12,4 pct. I de efterfølgende uger med gul rejsevejledning i uge 25-44 og rød rejsevejledning i uge 45 til 51, kan vi se en vækst henholdsvis 10 og 10,7 pct. Det er markant højere end normaltilstanden med åbne grænser, sagde hun blandt andet på et online webinar arrangeret af De Samvirkende Købmænd efter publiceringen af rapporten.

Lukkede restaurationer bidrog til vækst

Det bemærkes dog i rapporten, at ”især øl, vand, vin og spiritus ofte konsumeres på restauranter, caféer og barer, som har været udsat for markante restriktioner i 2020, hvilket også er en medvirkende årsag til de observerede stigninger i omsætning”.

Salget af konfekture i de danske butikker er steget med hele 11 pct., mens omsætningen på vand er øget med 14 pct.

Ifølge rapporten er omsætningen på nydelsesmidlerne steget mere tæt på den dansk-tyske grænse. Helt konkret er salget af nydelsesmidler i Region Syddanmark steget med godt 21 pct. i den periode i foråret, hvor grænsen har været lukket. I Region Nordjylland lå den tilsvarende stigning på 7,6 pct.

Opdateret 9. mar 2021