Virtuel slagter guider kunderne

Forbrugere 12. feb 2019 -
This describes the image
Foto: Johan Erichs
Skrevet af: Redaktionen

I takt med en stadigt stigende strøm af produktinformation kan det være svært at nå ud til dagligvarekunderne. Skilte og information på produkterne overses ofte, og for kæderne er det en udfordring at trænge igennem med det ønskede budskab.

City Gross, som ejes og drives af Bergendahls Food, har lanceret landets første virtuelle slagter i sin butik i skånske Staffanstorp.

- Vi vil fremhæve vores brede udvalg af svensk kød og tydeliggøre, at det pakkes i vores butikker. I forbindelse med, at vi forrige år lancerede nye vakuumpakninger, som giver bedre holdbarhed, kunne vi mærke, at det ikke var tydeligt nok, at kødet fortsat var butikspakket, forklarer Christian Callert, kommunikationschef hos Bergendahls Food.

Kæden overvejede flere alternativer som ny eksponeringskanal for at få hul igennem til forbrugerne.

- Vi lagde os fast på en virtuel satsning. Jeg fik ideen, da jeg besøgte dagligvarekæden Loblaws i Toronto, som havde en virtuel aktør, der virkelig vakte opsigt, siger Christian Callert.

Interaktiv slagtermester

Den virtuelle slagter er baseret på et hologram. Den tredimensionelle model i form af en typisk slagter begynder at røre på sig og løfte blikket, når en kunde er cirka halvanden meter fra disken.

Kommer kunden tættere på, går slagteren virkelighedstro i gang med at fortælle om butikkens kødudvalg.

Rent teknisk bygger den virtuelle slagters ageren på allerede indspillede film.

- Vi skifter i dag mellem to forskellige budskaber, og vi kan hurtigt bytte dem ud, alt efter hvilken information vi vil sprede. Der er sågar mulighed for interaktiv kommunikation.

- Det kan blive næste skridt, hvor kunden kan vælge den ønskede information ved at skrive på skærmen eller pege på et symbol. Så kan vi med udgangspunkt i de ti mest typiske spørgsmål indspille film med svar, siger Christian Callert.

City Gross har forsøgt sig med den virtuelle ordning siden midten af januar, og ”Virre”, som slagteren kaldes, vækker interesse.

- Personalet i butikken synes, det fungerer godt, kunderne er tilfredse, og mange tager selfies med slagteren. Det føles, som om denne nye måde at kommunikere er kommet for at blive. Jeg tror, at vi på sigt kan brede kommunikationen ud og måske stemmestyre budskaberne ud fra de spørgsmål, som kunderne vil have svar på, siger kommunikationschefen.

Han tror, det kan blive aktuelt at placere virtuelle aktører i andre afdelinger.

- Alle afdelinger, der håndterer ferskvarer, er interessante. Der er behov for at lave mere sofistikerede forklaringer, men også tilbyde kundeloyalitetsprogrammer, der så kan præsenteres og aktiveres på en måde, der er smidig og effektiv for kunden, siger han.

Satsningen med den virtuelle slagter evalueres senere på foråret.

Ændret adfærd

Er forbrugerne modne til virtuel kommunikation?

- Der findes undersøgelser, som viser, at i takt med, at en større del af vores liv tilbringes ved skærmen og gennem automatiske tjenester, undlader vi at møde mennesker ansigt til ansigt. Desuden er hverken skilte eller skærme så populære blandt forbrugerne i dag; men en virtuel satsning kan opfattes som ny og spændende, allerhelst hvis den er interaktiv. Det taler for et øget behov for virtuel kommunikation i fremtiden, mener Magnus Söderlund, chef for Center for Forbrugermarkedsføring ved Handelshögskolan i Stockholm.

Næste skridt kan blive, at skærme med virtuelle budskaber i butiksmiljøer og på offentlige pladser bliver interaktive.

- Så kan de tilpasses målgruppen og genkende, om det er en mand eller en kvinde og både sende og indsamle information ud fra objektet foran skærmen. På den måde kan du som butiksindehaver f.eks. dokumentere, hvor og hvor længe kunden befinder sig forskellige steder i butikken.

Er det foreneligt med aktuel lovgivning, GDPR, osv.?

- Kunden er anonym, og derfor burde det være muligt, vurderer Magnus Söderlund.

Opdateret 10. nov 2020