Tre gange så mange køber dagligvarer på nettet
Flere end hver fjerde - nærmere bestemt 27 pct. - dansker mellem 16 og 74 år handler nu dagligvarer på nettet. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Det er en tredobling siden 2009, hvor andelen lå på 9 pct. Det er især de to aldersgrupper 20-39 år og 40-59 år, der lægger varerne i en digital kurv og bestiller indkøbene på nettet.
Blandt de 20-39-årige køber 33 pct. ind på nettet, mens det for de 40-59-årige er 29 pct. De 16-19-årige og 60-74-årige kan dog også være med, om end med mere beskedne andele på henholdsvis 13 pct. og 17 pct.
- Folk i aldersgruppen 20-59 år har ofte et arbejde og yngre børn, der kan gøre det sværere at få tid til at handle ind i en fysisk butik. Derfor kan det tænkes, at folk i netop denne gruppe nyder bedre af fordelene ved at handle online, end det er tilfældet for de yngste og de ældste, siger chefkonsulent Agnes Tassy fra Danmarks Statistik i netmagasinet Bag Tallene.
Fysiske butikker svinder ind
Ser man på, hvad danskerne ellers køber på nettet, bliver daglig- og madvarer overgået af både video- eller computerspil, rejseprodukter samt tøj og fritidsudstyr. Sidstnævnte kategori finder hele 69 pct. online.
I samme analyse har Danmarks Statistik kigget nærmere på udviklingen i antallet af dagligvarebutikker.
Fra 2009 til 2018 faldt antallet af fysiske dagligvarebutikker med 22 pct. fra 3924 til 3050.
"Udviklingen skyldes især, at der er sket et stort fald i antallet af butikker inden for kategorien købmænd og døgnkiosker. I 2009 var der lidt over 3.000 af disse, mens tallet var faldet til lidt over 2.000 i 2018. Til gengæld er antallet af discountbutikker steget fra 183 i 2009 til 352 i 2018," skriver Danmarks Statistik.
[caption id="attachment_81428" align="alignnone" width="900"] Diagram: Danmarks Statistik[/caption]