Tocifret vækst i dagligvarehandlens nonfoodsalg i december
-
Nedlukningen af storcentrene og specialbutikker i december har givet ekstra stor omsætning af forbrugsvarer i dele af dagligvarebranchen, viser tal fra Danmarks Statistik
I december blev detailhandlen pålagt en række yderligere restriktioner, hvilket betød, at storcentre skulle lukke fra den 17. december, mens alle øvrige detailbutikker - undtagen dagligvarebutikker og apoteker - skulle lukke fra den 25. december. Og disse restriktioner har - ikke overraskende - påvirket detailhandlen og flyttet et stigende salg af forbrugsvarer over i dagligvarehandlen.
Mens den samlede detailhandel gik betydeligt tilbage i december med et fald på 7,7 pct. i forhold til november, viser stregkodedata, der også anvendes i produktionen af forbrugerprisindeksene, at de største supermarkedskæder havde en høj omsætning efter nedlukningen i anden halvdel af december.
"Supermarkedernes omsætning i ugerne 52 og 53 var således markant højere end i de samme uger i 2019. Danskerne handlede især flere varer fra gruppen andre forbrugsvarer i supermarkederne efter indførslen af de nye restriktioner i detailhandlen. Denne varegruppe indeholder bl.a. elektronik, møbler og andre større forbrugsgoder. I uge 52 i 2020 omsatte supermarkederne for 12,5 pct. mere i denne varegruppe end samme uge i 2019, mens omsætningen i uge 53 var 28,7 pct. højere end i uge 1 2020", oplyser Danmarks Statistik.
Danske Bank: Supermarkeder er de store vindere
Danmarks Statistik understreger, at nedgangen i detailsalget skal ses i lyset af, at forbruget har ligget på et meget højt niveau de foregående måneder, og at den samlede detailhandelsomsætning i december var på niveau med december 2019.
Her var omsætningen i varegrupperne andre forbrugsvarer og fødevarer og andre dagligvarer henholdsvis 5 pct. og 2 pct. højere i december 2020 end i december 2019.
Og over de tre måneder oktober-december ligger salget af fødevarer og andre dagligvarer 2,9 pct. over samme periode sidste år.
- Der er altså ingen tvivl om, at nedlukningen af detailhandlen har skabt store forskydninger i forbruget. Supermarkederne er de helt store vindere, mens resten af detailbranchen i stor stil har måtte omstille sig til onlinehandle for at få omsætning under nedlukningen. Det er også klart, at danskerne fortsat har mod på at bruge penge på varer, og det er snarere fordi de ikke har mulighed for at bruge penge, at forbruget falder, end at de ikke har lyst til det. Der er da også god grund til at tro, at danskerne vender stærkt tilbage i butikkerne, så snart der genåbnes – blandt andet fordi de fortsat har mange penge på kontoen, lyder det i en kommentar fra privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen, Danske Bank.